Populaire datingsites verkopen gebakken lucht
Het aantal datingsites in ons land is op vijf jaar tijd verdubbeld. Dat staat vandaag te lezen in de Concentra-kranten. België telt op dit moment om en bij de 20 pure datingsites, Facebook en MySpace niet meegerekend. De motieven van de sites zijn helaas niet altijd even zuiver. Vorige maand nog werd www.parship.be veroordeeld voor het publiceren van foutieve, misleidende cijfers.
Het aantal datingsites in ons land is op vijf jaar tijd verdubbeld. Dat staat vandaag te lezen in de Concentra-kranten. België telt op dit moment om en bij de 20 pure datingsites, Facebook en MySpace niet meegerekend. De motieven van de sites zijn helaas niet altijd even zuiver. Vorige maand nog werd www.parship.be veroordeeld voor het publiceren van foutieve, misleidende cijfers.
Volgens Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen telt ons land een twintigtal pure datingsites. Het gaat om Belgische initiatieven, ofwel om internationale met een Belgische poot. Overigens bieden steeds meer datingsites hun diensten gratis aan. Zelfs de grootste datingsite in ons land, Rendez-Vous.be, is nu ook deels gratis. Daar is een reden voor: alleenstaanden maken steeds vaker gebruik van Facebook en Netlog om aan een lief te geraken, ten koste van datingsites. Op Facebook en Netlog kan de zoektocht immers op een subtielere manier gevoerd worden, en ze zijn sowieso gratis. Zielig is het gebruik van een datingsite echter al lang niet meer. Zelfs de pas gescheiden Vlaams Belangpolitica Marie-Rose Morel gaf toe dat ze ‘vrienden’ zoekt via Rendez-Vous.be.
Onze collega’s van Knack ontdekten dan weer dat de motieven van datingsites alles behalve zuiver zijn. De meesten schermen met enorm hoge ledenaantallen om klanten te lokken, en durven daarbij flink over de schreef te gaan. Vorige maand bijvoorbeeld, werd www.parship.be veroordeeld voor het publiceren van foutieve, misleidende cijfers.
De van oorsprong Duitse datingsite zou in België geen 80.000 leden tellen, maar wel tussen de 800 en de 8000 geïnteresseerden. Knack schrijft dat de Duitse krantengroep Holzbrinck, eigenaar van de website, binnenkort de echte abonneeaantallen moet publiceren, na een klacht van een kleinere Vlaamse concurrent.
De krantengroep Corelio, mediapartner van Parship, repte met geen woord over de veroordeling van Parship. De groep heeft immers commerciële afspraken lopen met Holzbrinck. Van de zogenaamde ‘wetenschappelijke tests’ die Parship zou hanteren om haar leden aan de meest compatibele partners te helpen, maakten Nederlandse academici eerder al brandhout.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier