Printerinkt duurder dan parfum
Wie voor de eindejaarsfeesten een nieuwe printer op zijn verlanglijstje staan heeft, denkt best twee keer na. Consumenten moeten voor printerinkt immers dieper in de buidel tasten dan voor de beste champagne, of voor de meest luxueuze parfums.
Wie voor de eindejaarsfeesten een nieuwe printer op zijn verlanglijstje staan heeft, denkt best twee keer na. Consumenten moeten voor printerinkt immers dieper in de buidel tasten dan voor de beste champagne, of voor de meest luxueuze parfums.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het American Consumer Institute (ACI). De organisatie vergeleek de prijs van de inkt per milliliter met onder meer de prijs van Dom Pérignon champagne en het Prada parfum ‘Atomizer’.
In totaal betaalt de Amerikaanse consument jaarlijks minstens zes miljard dollar te veel aan zijn inktcardridges. De Europeaan krijgt van hetzelfde laken een broek. Fabrikanten kunnen absurd hoge prijzen vragen voor de inkt, omdat consumenten na de aankoop toch geen andere keuze hebben. Om klanten te lokken, worden de prijzen van de toestellen zelf laag gehouden, vaak worden ze zelfs gratis weggegeven.
Er bestaat ook geen gestandaardiseerde manier om de gebruiksprijs van een inktpatroon te berekenen. Vaak weten klanten niet hoeveel inkt er in een patroon zit, of hoeveel pagina’s daarmee afgedrukt kunnen worden. Vaak blijken de goedkoopste inktpatronen de hoogste prijs per pagina te kosten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier