Pro Forma

Hoewel de kwartaalcijfers de laatste tijd veeleer rood dan zwart kleuren, krijgt de samensteller van onze rubriek ?Financiële Resultaten? er iedere week enkele grijze haren bij.

Hoewel een ICT-journalist niet van een kleintje vervaard mag zijn wanneer het gaat om het verwerken van holle boodschappen en halve leugens, slagen de financile spin-dokters er tegenwoordig in steeds minder echte cijfers prijs te geven. Al enige tijd kennen we het fenomeen van de pro forma winst, waarbij kosten voor herstructureringen eventjes uit de cijfers gelicht worden, zodat het operationele verlies heel even in een pro forma winst omslaat. Bij niet-beursgenoteerde bedrijven die niet tot dit soort transparantie gedwongen worden, is het vaak nog aardiger. Zo ontvingen we recent een persbericht van een bedrijf dat pochte met een verdubbeling van zijn omzet, het beste kwartaal ooit en meer van dat fraais. Niets ongewoons, ware het niet dat het bedrijf naliet enig cijfer te noemen.Ook de manier van communiceren rond deze cijfers is bizar. Zo was Cisco verplicht vroeger dan voorzien zijn kwartaalresultaten vrij te geven omdat een interne memo over de hardwareverkopen intern lekte. Of gelekt werd? Hetzelfde gebeurde trouwens buiten de ICT-industrie bij het Nederlandse concernt Buhrmann, dat per ongeluk vrij positieve cijfers te vroeg op de website plaatste.En na n dienen bedrijven ook weer toe te geven dat ze nogal creatief met de cijfers omgesprongen zijn. Waar dat toe kan leiden, toont de affaire rond de Amerikaanse energiegroep Enron. Telecomspecialist Global Crossing is in hetzelfde bedje ziek, en nu slaat deze financile griep ook al naar Europa over ook Cable Wireless diende controversile boekhoudpraktijken te bekennen.Misschien moeten al die creatieve boekhouders een tijdje op de onderzoeks- en ontwikkelafdelingen van de ICT-leveranciers gaan werken. Kunnen ze daar hun creativiteit gaan botvieren. Want laten we het maar toegeven heel vaak leveren de huidige ICT-producten de gebruiker alleen pro forma voordelen op.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content