Problemen met e-identiteitskaart maken burgers en gemeenten boos

De Vlaamse steden en gemeenten zijn boos op de overheid omdat het informaticasysteem voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten voortdurend uitvalt, wat voor ergernis zorgt bij burgers.

De Vlaamse steden en gemeenten zijn boos op de federale overheid omdat het informaticasysteem voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten voortdurend uitvalt. Dat zorgt voor ergernis bij de burgers die aan de gemeenteloketten hun elektronische identiteitskaart aanvragen of laten activeren.

“Ze geven de gemeenten de schuld voor zaken waar zij niets kunnen aan doen. Het is de federale overheid die er niet in slaagt haar verplichtingen na te komen”, zegt de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).

Het aanvragen, uitreiken en activeren van een elektronische identiteitskaart is een van de meest frequente handelingen aan de gemeentelijke loketten. Die basisdienstverlening gebeurt via het Belpic-systeem, dat volgens de VVSG de laatste tijd voortdurend uitvalt.

“De VVSG had in het verleden alle begrip voor de problemen die af en toe opdoken bij de broodnodige modernisering van de informaticasystemen. De FOD Binnenlandse Zaken had beloofd dat de overschakeling enkel tijdens het weekend zou gebeuren en dat de hoofdgebruikers, de gemeenten, hiervan tijdens hun werkzaamheden weinig of geen hinder zouden ondervinden. Vandaag, weken later dan gepland, stellen we vast dat gemeenten nog dagelijks burgers aan hun loketten lang moeten laten wachten of zelfs naar huis moeten sturen zonder ze te kunnen helpen. Het uitvallen van het Belpic-systeem is in die mate onvoorspelbaar dat loketmedewerkers aan boze burgers niet eens kunnen zeggen wanneer ze wel geholpen zullen kunnen worden. In een aantal gevallen nemen mensen voor deze verrichting speciaal een halve dag vakantie, wat het onbegrip nog groter maakt”, luidt het in een mededeling.

De VVSG verwacht dat minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet en de FOD Binnenlandse Zaken “onverwijld alles in het werk stellen om de stabiliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het Belpic-systeem te garanderen, zeker tijdens de uren waarop de gemeentelijke dienstverlening actief is”. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content