Proximus verkoopt gebruiksdata voor 700 euro

Proximus gaat bedrijven, overheden en organisatoren van evenementen voortaan rapporten verkopen waarmee ze inzicht krijgen in de oorsprong, locatie en verplaatsingen van hun klanten of bezoekers. Een rapport kost minstens 700 euro.

Het telecombedrijf beschikt over die informatie dankzij zijn gsm-netwerk. Proximus werkt al langer met “big data”. Zo was er in 2014 een project met Toerisme Vlaanderen rond de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog. De telecomoperator ging aan de hand van gsm-gegevens na uit welk land de toeristen in de Westhoek kwamen, welke plekken ze bezochten en waar ze overnachtten. Het was toen al duidelijk dat “big data” een belangrijke groeipool zou worden voor Proximus.

MyAnalytics

Met de lancering van de tool MyAnalytics zet de telecomoperator nu een stap verder. Iedereen kan voortaan bij Proximus terecht voor marktonderzoek gebaseerd op bewegingen van mobiele telefoons. Uiteraard verwerkt Proximus alle data anoniem en gegroepeerd. “Rapporten over individuele gebruikers zijn niet mogelijk”, luidt het. MyAnalytics mikt op toeristische diensten, organisatoren van evenementen, marketingverantwoordelijken en beslissingsnemers in mobiliteitsmanagement.

Toerisme

Proximus geeft zelf het voorbeeld van een stad of gemeente die te weten kan komen uit welke regio bezoekers van de lokale markt komen, hoe laat ze toekomen, via welke weg en wanneer ze weer vertrekken. “Omdat ook de verblijfsduur van deze bezoekers gekend is, kan een stadsmarketeer bijvoorbeeld de horeca overtuigen om een lunchdeal uit te werken”, klinkt het. Via filters en opties kan de aanvrager een rapport op maat samenstellen. De instapprijs is 700 euro, een rapport is 48 uur na aanvraag beschikbaar. Op korte termijn zal Proximus ook rapporten in real time en over kleinere gebieden aanbieden.(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content