Proximus verliest marktaandeel aan Mobistar en Base
Eind 2003 was het aantal actieve gsm-gebruikers in België met ruim een half miljoen gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Ongeveer drie kwart van de Belgen belt nu mobiel.
Dat berekende de krant De Tijd. Eind 2003 waren er in België 7,85 miljoen actieve gsm-gebruikers – een stijging van zo’n 545.000 (of 7,5 procent) in vergelijking met een jaar eerder. Opvallend is ook dat het aandeel van marktleider Proximus is geslonken ten voordele van concurrenten Mobistar en Base. Dat blijkt onder meer uit cijfers die eind vorige week werden gepubliceerd door KPN, het moederbedrijf van Base.In 2003 wist Base 114.000 nieuwe klanten aan te trekken, waarvan 90.000 in het laatste kwartaal alleen, aldus KPN. Dat brengt het totale klantenbestand van Base op zo’n 1,25 miljoen, niet-actieve klanten inbegrepen. Het aantal actieve klanten (die de voorbije drie maanden mobiel hebben getelefoneerd, een sms hebben verstuurd of ontvangen) ligt een stuk lager: eind 2003 waren het er ongeveer 1,031 miljoen, goed voor een marktaandeel van 13 procent. Dat betekent dat het marktaandeel van Base in 2003 met een half procentpunt is gestegen – een kleine vooruitgang na de enorme marketing-acties van de mobiele operator (waaronder de alomtegenwoordige ‘freedom of speech’-campagne).Het marktaandeel van Mobistar groeit sneller: van 31,6 procent eind 2002 naar 33,3 procent eind vorig jaar.Proximus is dan ook de enige speler wiens marktaandeel achteruitgaat. Toch had Belgiës grootste mobiele operator eind 2003 nog altijd iets meer dan de helft van de markt in handen: 53,5 procent volgens de berekeningen van De Tijd, maar 54,4 procent volgens Proximus zelf.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier