Proximus werpt zich op digitale geneeskunde met Doktr-app

Telecombedrijf Proximus gaat een app uitbrengen die het mogelijk moet maken om met de smartphone snel een videoconsultatie te krijgen bij een erkende arts. De Doktr-app, die vanaf juni beschikbaar moet zijn, werd dinsdag voorgesteld.

Doktr moet patiënten toelaten snel in contact te komen met een erkende arts om vervolgens een video- of telefoongesprek te voeren. Na de consultatie zal de patiënt een samenvatting van het doktersadvies kunnen terugvinden in de chatfunctie van de app. Op die manier zullen ook doktersbriefjes en voorschriften verstuurd kunnen worden. De toepassing zal in juni uitkomen voor Android- en iOS-toestellen.

Eerst de basiszorg

In eerste instantie wordt er gemikt op basiszorg. Wanneer de arts oordeelt dat een fysieke consultatie of een specialist nodig is, zal de patiënt worden doorverwezen. Op langere termijn is het wel de bedoeling om ook specialisten en paramedici te bereiken via de app.

‘Tijdens de covidcrisis hebben we ervaren dat telegeneeskunde absoluut iets is dat werkt’, zegt minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter, die de voorstelling van de app bijwoonde. ‘Het heeft ons de mogelijkheid gegeven om de zorg voort te zetten op de momenten dat de patiënt niet naar het ziekenhuis kon komen. Niet alle geneeskundige zorg zal zich lenen tot telegeneeskunde, maar heel veel kan je er wél mee doen.’

Veiligheid en privacy

Proximus benadrukt bij de voorstelling van Doktr onder meer de inspanningen die worden geleverd om de veiligheid en de privacy zo goed mogelijk te garanderen. Zo is er een aanmelding via Itsme nodig, om de identiteit van artsen en patiënten te verifieren. De gesprekken verlopen ook via een geëncrypteerde verbinding. Na 48 uur wordt alle inhoud van de communicatie gewist.

Het telecombedrijf zegt dat voor de ontwikkeling van de app nauw werd samengewerkt met de belangrijkste spelers uit de medische sector, zoals het RIZIV, de ziekenfondsen, artsenverenigingen en de federale en regionale overheden. Het gebruik van de app zelf zal gratis zijn voor de patiënt. ‘Wij leveren een ICT-dienst aan dokters en specialisten. We zullen aan hen een vergoeding op gebruiksbasis vragen’, zegt Jan Manssens, directeur Corporate Development bij Proximus. ‘Dat betekent dat de dokters degenen zijn die zullen betalen voor het gebruik van de tool.’

Partner Content