Raad Mededinging pleit Belgacom vrij van “wurgprijzen” telefonie

Telefonieoperator Belgacom heeft geen “wurgprijzen” gehanteerd bij het tariefplan ‘Happy Time’. Daarmee gaat de raad in tegen het oordeel van de auditeur in de zaak die concurrent Tele2 aangespannen had. Tele2 is inmiddels actief onder het merk Base.

Telefonieoperator Belgacom heeft geen “wurgprijzen” gehanteerd bij het tariefplan ‘Happy Time’. Daarmee gaat de raad in tegen het oordeel van de auditeur in de zaak die concurrent Tele2 aangespannen had. Tele2 is inmiddels actief onder het merk Base.

Met ‘Happy Time’, gelanceerd in 2005, belt de klant van Belgacom gratis op vaste lijnen in België van Belgacom tijdens de daluren. Tijdens de piekuren betaalt de klant een vast bedrag per oproep naar een vaste lijn, ongeacht de operator van de bestemmeling van de oproep, stelt de Raad voor de Mededinging in een persbericht.

Tele2 vond dat Belgacom haar marktpositie misbruikte en wurgprijzen – het uithollen van de marges – hanteerde. De auditeur bij de Raad voor de Mededinging volgde hen daarin.

“Tot besluit van een analyse die bestaat uit vier verschillende wurgprijzentesten is de Raad voor de Mededinging de conclusie van de auditeur niet gevolgd”, klinkt het. De testen, uitgevoerd in de periode 2005-2008, toonden met andere woorden niet aan dat een andere operator niet in concurrentie kon treden met Happy Time.

“Geen van deze testen heeft de Raad tot het besluit kunnen brengen dat de marge tussen het kleinhandelstarief en de groothandelstarieven onvoldoende was om de commercialisatiekosten te dekken.”

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content