Rabobank.be waarschuwt voor phishing
De Belgische internetbank Rabobank.be waarschuwt haar klanten voor frauduleuze e-mails.
De Belgische internetbank Rabobank.be waarschuwt haar klanten voor frauduleuze e-mails.
Sinds enkele dagen circuleren er frauduleuze e-mails waarvan het net lijkt alsof ze van Rabobank afkomstig zijn, waarschuwt de bank al haar klanten. In de e-mails worden klanten opgeroepen om een aantal persoonlijke gegevens opnieuw in te voeren, zogezegd om hun account opnieuw te verifiëren.
Door een aantal eenvoudige vuistregels in acht te nemen, valt phishing doorgaans nochtans vrij makkelijk te detecteren. Zo is het zaak om steeds te controleren of het adres van de website waarnaar verwezen wordt begint met ‘https’ en of de afzender afwijkt van het e-mailadres dat de bank doorgaans gebruikt. En gezond verstand leert natuurlijk dat een bank u nooit om een pin-code zal vragen via een eenvoudige e-mail.
Dat specifiek een Belgische en/of Nederlandse bank geviseerd wordt door phishers blijft overigens eerder uitzondering dan regel. In 2007 had ABN Amro nog te kampen met phishingaanvallen. De meeste Belgische banken geven sindsdien op hun website wel een beknopte uitleg over phishing en waarschuwen voor de gevaren. Ook de Bank van de Post kreeg in het verleden al te maken met het probleem.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier