Rel bij Telenet over ontslag van werknemers
De vakbonden bij telecombedrijf Telenet zijn “bijzonder ontstemd” over het ontslag van drie medewerkers op de klantendienst en zullen zich beraden over acties. De drie werden volgens de bonden door de directie onder druk gezet om zelf ontslag te nemen.
De vakbonden bij telecombedrijf Telenet zijn “bijzonder ontstemd” over het ontslag van drie medewerkers op de klantendienst en zullen zich beraden over acties. De drie werden volgens de bonden door de directie onder druk gezet om zelf ontslag te nemen.
Op 15 maart besliste de directie dat een promotietarief voor nieuwe klanten niet meer zou worden toegekend aan bestaande klanten. De medewerkers van de klantendienst werden hiervan per e-mail op de hoogte gebracht. Maar een aantal medewerkers, “dat de e-mail niet had gelezen of niet goed had begrepen”, kende volgens de bonden de dagen na 15 maart toch nog, “volledig te goeder trouw”, die kortingen toe aan bestaande klanten.
De directie ontdekte dat en liet een aantal medewerkers bij zich roepen. Ze kregen er te horen dat ze de keuze hadden tussen ontslag om dringende reden gekoppeld aan het indienen van een strafklacht tegen hen of zelf hun ontslag geven. “Vakbondsbijstand inroepen werd geweigerd door de werkgever”, aldus de bonden.
De eerste drie medewerkers zouden zich zodanig bedreigd gevoeld hebben dat ze hun ontslag indienden. “Twee andere medewerkers kwamen er na tussenkomst van de vakbondsafgevaardigden van af met een verwittiging”, klinkt het. De bonden vinden “het schrijnend dat een beursgenoteerd bedrijf dergelijke praktijken hanteert” en overwegen acties.
Bij Telenet klinkt het verhaal anders. “Telenet heeft tot haar spijt voorvallen van onregelmatigheden moeten vaststellen bij de telefonische verkoop van haar diensten door sommige van haar medewerkers. Alle betrokken medewerkers werden persoonlijk gehoord en geconfronteerd met hun handelwijze, waarbij al hun rechten (ook die van bijstand van een vakbondsafgevaardigde) gerespecteerd werden”, zo luidt het.
Een woordvoerster benadrukt dat Telenet de drie medewerkers de ruimte gelaten heeft om zelf ontslag te nemen, waar de drie in kwestie op ingegaan zijn. Volgens de woordvoerster konden ze zo vermijden dat op hun C4 vermeld werd dat het om ontslag om dringende reden ging.
“Voor Telenet is fraude een zeer ernstige zaak (…). Als een werknemer Telenet opzettelijk benadeelt om er zelf beter van te worden via het opdrijven van zijn verkoopcommissie en ook het vertrouwen schendt door instructies te negeren, dan kunnen wij niet anders dan daarop reageren. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan en staan recht in onze schoenen”, klinkt het nog.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier