RFID: mythes en ontgoochelingen

De RFID tag, de gedoodverfde opvolger van de streepjescode, lijkt de hooggespannen verwachtingen voorlopig niet in te lossen.

Sommige onderzoeksbureaus waren bijzonder enthousiast over de mogelijkheden van RFID. De Yankee Group, bijvoorbeeld, verwacht een gezamenlijke omzet van 4,2 milljard dollar in 2008. Daardoor hebben vele grote spelers zich laten leiden in hun RFID-strategie. Een recente studie vanIDC met als titel “RFID: Large Players Shape Up for Battle” gaat in op de strategie van enkele toonaangevende spelers, zoals Accenture, Capgemini, Deloitte, EDS en IBM. Volgens IDC zal het welslagen van deze bedrijven grotendeels afhangen van hoe ver en hoe grondig hun aanbod is, van hun consultancy-capaciteiten inzake het beheer van de toeleveringsketen (SCM) en van hun aanwezigheid op verticale markten. Bovendien mogen de diensten rond RFID zich niet beperken tot de technische implementatie, maar moeten ze ook advies kunnen bieden over de voordelen die RFID aan het bedrijf kan bieden. IBM zet zijn RFID-amibites kracht bij door het openen in La Gaude (in de Franse regio Alpes-Maritimes) van een Europees RFID-testcentrum, na de reeds bestaande centra in Maryland (VS) en in Tokyo (Japan). In dit centrum moeten prototype-toepassingen worden ontwikkeld voor de partners en de klanten.Toch klinken nu her en der stemmen die waarschuwen voor de mogelijke ontgoocheling die RFID kan veroorzaken. In een recent rapport van Gartner met als titel “Prepare for Desillusionment With RFID” wordt gewaarschuwd dat de projecten die tot dusver werden opgezet, moeizamer verlopen dan verwacht. Zij voegen hier nog aan toe dat de gebruikers zich lieten misleiden door foute argumenten~: de technologie is niet zo wijdverspreid, de kost nog niet zo laag, de implementatie eenvoudig dan voorspeld, en het is niet de oplossing voor alle problemen zoals voorspeld. De probblemen tot dusver bij de Amerikaanse winkelketen Wal-Mart lijkt deze bevindingen te bevestigen. Gartner gaat nog verder~: het voorspelt dat van nu tot 2007, 50% van de RFID-projecten zullen mislukken. Maar het bureau vergeet wel te vermelden dat het zelf tot deze hype heeft bijgedragen…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content