Salesforce.com stoot SAP van de CRM-troon

Pieterjan Van Leemputten

Het gaat goed met CRM-software zegt Gartner. De markt groeit beter dan andere enterprise software en in de top 5 woedt de concurrentiestrijd.

In 2012 groeide de omzet uit CRM-software wereldwijd met 12,5 procent. Dat is drie keer meer dan de gemiddelde groei van enterprise software. In totaal was het segment goed voor 18 miljard dollar tegenover 16 miljard dollar in 2012.

Marktanalist Gartner wijst op enkele interessante evoluties. Zo is tachtig procent van de omzet afkomstig uit Noord-Amerika en West-Europa. Al zat de groei wereldwijd, behalve in West-Europa waar dit minder dan één procent bedraagt volgens Gartner. Al heeft dat deels te maken met de sterke dollar.

Er is een sterke vraag naar SaaS, wat vorig jaar goed was voor veertig procent van alle omzet van CRM software. Bedrijven vinden hun heil in SaaS in de zoektocht naar makkelijk uitrolbare alternatieven voor hun huidige systemen. Al duikt het ook op bij nieuwe applicatie of als complementaire functie.

In de top 5 slaagt Salesforce.com er in om 26 procent te groeien tot een marktaandeel van 14 procent. Daarmee wordt het bedrijf marktleider ten koste van SAP dat met een groei van 0,1 procent strandt op 12,9 procent.

De rest van de top 5 op basis van marktaandeel wordt ingevuld door Oracle (11,1%), Microsoft (6,3%) en IBM (3,6%). Die laatste is overigens de sterkste groeier met een CRM-omzet die 39,4 procent hoger ligt dan in 2011.

De strijd in de top 5 komt er deels omdat de spelers hun aanbod uitbreiden en voorzien van nieuwe functies, vaak door overnames in het verleden die nu worden geconsolideerd. Dat blijft overigens het geval. Zo telde Gartner vorig jaar 50 overnames op de CRM-markt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content