Samsung voelt Chinese concurrentie

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

In het afgelopen kwartaal verkocht marktleider Samsung voor het eerst sinds lang minder smartphones. Niet Apple, maar Chinese fabrikanten pikken dat marktaandeel in.

Hoewel de globale smartphonemarkt in het tweede kwartaal opnieuw met 23,1 procent steeg in vergelijking met Q2/2013, noteerde Samsung een krimp in de verkoop met 3,9 procent. Al moeten we er wel meteen bijvertellen dat Samsung met 74,3 miljoen verscheepte smartphones nog steeds meer dan het dubbele verkocht dan nummer 2. Apple klokt immers af op 35,1 miljoen smartphones, wat weliswaar meer is dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden (31,2 miljoen).

In marktaandelen uitgedrukt leidt volgens de cijfers van IDC nog steeds Samsung de smartphonemarkt met 25,2 procent (32,3 procent in Q2/2013). Ondanks de betere verkoop daalt ook het marktaandeel van Apple, zij het in mindere mate. Apple is nu goed voor 11,9 procent van de markt tegenover 13% vorig jaar in hetzelfde kwartaal.

Chinese concurrentie

Samsung verliest dus niet zozeer marktaandeel aan Apple. De grote groeicijfers zitten vooral bij de Chinese fabrikanten met Huawei op kop. Die leverancier schiet naar de derde plaats en is ondertussen al goed voor 6,9 procent van de markt waar dat een jaar geleden nog 4,3 procent was. Maar ook Lenovo doet het goed en haalt 5,4 procent marktaandeel. LG rondt de top-5 af met 4,9 procent.

Het tweede kwartaal is voor smartphoneverkopers traditioneel een zwakkere periode, maar IDC spreekt globaal genomen wél van een recordkwartaal. De reden is dat er in het low-cost segment goed verkocht wordt door heel wat kleinere, voornamelijk Chinese fabrikanten. “Op dit ogenblik zijn er meer dan een dozijn fabrikanten die het potentieel hebben om in het volgende kwartaal in de top-5 te belanden”, zegt IDC-analist Ryan Reith. De meeste van die fabrikanten opereren nu nog in hun thuismarkt, maar stuk voor stuk zijn ze zich bewust dat er een opportuniteit voor hen ligt om te internationaliseren.

“De traditionele ‘feature phone’ wordt sneller begraven dan gedacht en de Chinese fabrikanten staan klaar om de nieuwe markten in te palmen”, voegt senior research manager Melissa Chau van IDC daar nog aan toe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content