Samsung wil groter aandeel in slinkende pc-markt

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Tegen 2015 wil Samsung één vijfde van de pc-markt controleren. Dat vertelde notebookverantwoordelijke Stef Sleurs in de marge van het Samsung Forum in Monaco. De Zuid-Koreaanse elektronicagigant breidt zijn aanbod aan ultrabooks en all-in-one pc’s dan ook fors uit.

Het kleinste kind weet intussen dat het hard gaat voor Samsung, en dat heeft ook zo zijn gevolgen voor Europa. Niet minder dan 1.000 vacatures staan er open op het Oude Continent (waarvan een veertigtal in België), en de Zuid-Koreanen zouden naar eigen zeggen meer dan ooit investeren in R&D en in gemeenschapsactiviteiten in onze contreien.

Op het Samsung Forum dat deze week plaatsvindt in Monaco werd ook duidelijk dat de elektrogigant méér wil zijn dan alleen maar de grootste televisie- en smartphonebouwer. Ook de krimpende en slinkende pc-markt is niet meer veilig voor de Koreanen. De voorbije drie jaar verdubbelde het marktaandeel van Samsung voor notebooks en laptops al van drie tot zes procent, en tegen 2015 wil het bedrijf één vijfde van de wereldwijde pc-markt controleren.

Om die ambities kracht bij te zetten, stelde Samsung in Monaco alvast een erg uitgebreide ultrabook-, hybrid- en ‘all-in-one’-portfolio voor, met toestellen in zowat alle prijsklassen (naast de Series 5 en de Series 9 ultrabooks voortaan bijvoorbeeld ook een middenmoot, de Series 7), waarbij in het geval van de ultrabooks telkens kan gekozen worden voor een versie mét touch screen of zonder touch screen.

De Zuid-Koreanen lonken voortaan zelfs naar de desktopmarkt met hun ‘all-in-one’-pc (de 23 inch PC700, denk aan de iMac of de Dell XPS One 27) en de 27 inch touch monitor. En wat de Windows 8-hybrides betreft, heeft Samsung pas de 11.6 inch ATIV Smart PC en de ATIV Smart PC Pro gelanceerd.

Windows 8

“We hebben wat vertraging opgelopen bij de lancering van onze Windows 8-toestellen”, geeft de Belgische notebookverantwoordelijke van Samsung Stef Sleurs toe, “maar intussen zijn we volledig up and running. Momenteel draait 75 procent van onze ultrabooks die verkocht worden op Windows 8. Wat dat betreft volgt Samsung de markttendens. De vraag naar ultrabooks met een touch screen is echter nog heel wat kleiner.”

“Mensen die vandaag een ultrabook kopen, kopen dat toestel voor het slanke design en voor de prestaties in een werkomgeving”, aldus nog Sleurs. “Ze hoeven nog niet zo nodig een touch interface. Daarvoor hebben ze hun tablet of hun smartphone, of zijn er de hybrides als alternatief.”

Nieuw voor de Belgische markt tenslotte, is de eerste Chromebook van Samsung, die voor minder dan 300 euro van eigenaar moet wisselen. De Chromebook (die draait op het vederlichte Chrome OS van Google) heeft een scherm van 11.6 inch, een uitbreidbaar flash-geheugen van 32 gigabyte en een autonomie van 7 uur.

“Met onze Chromebook mikken we nadrukkelijk op het onderwijs”, beluist Sleurs. “Er zijn al heel wat onderwijs-gerichte apps beschikbaar met keyboard-ondersteuning, en met een dergelijke prijs kan je sowieso een groot publiek aanspreken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content