Satelliet voor snelle wifi in vliegtuigen

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Breedband-wifi in vliegtuigen boven Europa. Dat wil satcom-specialist Inmarsat aanbieden met een nieuwe satelliet en aangepaste zendmasten op de grond.

De Britse uitbater van communicatiesatellieten Inmarsat gaat breedband wifi-diensten voor vliegtuigen in Europa aanbieden, met behulp van een hybride communicatiesysteem. Naast een nieuwe satelliet – de Europasat – gaat Inmarsat ook gebruik maken van aangepaste zend- en ontvangstmasten op de grond. Dit is in tegenstelling tot een gelijkaardig aanbod in de VS door het bedrijf GoGo, dat enkel van zendmasten op de grond gebruik maakt, wat de nodige investeringen gevoelig doet stijgen. Inmarsats systeem moet zowel een voordeel inzake capaciteit als ‘kost-per-bit’ garanderen.

Inmarsat kan de nieuwe dienst aanbieden omdat het beschikt over de nodige licenties in het satelliet radiospectrum, in casu de S-band. Door de combinatie met zendmasten voorziet Inmarsat een dienstverlening van ongeveer 40 gigabit per seconde en dat in het luchtruim van de 28 lidstaten van de Europese Unie.

De nieuwe Europasat wordt gedeeld met Hellas-Sat (met een eigen ‘payload’ voor TV distributie), waardoor de kost voor Inmarsat tot ongeveer 200 à 250 miljoen dollar (bouw, lancering, operations) beperkt blijft, of ongeveer de helft wat de kost voor een geheel eigen satelliet in de S-band zou bedragen. Daarnaast zou in de komende zes jaar nog een gelijkaardig bedrag worden besteed aan de infrastructuur op de grond.

Momenteel voert Inmarsat gesprekken met British Airways als mogelijke eerste klant voor deze dienst. Deze zou ook naadloos aansluiten met Inmarsats wereldwijd Global Express communicatiesysteem voor lucht- en martiem verkeer.

De Europasat zou ook worden ingezet voor het ‘next generation’ netwerk ter ondersteuning van hulpdiensten bij rampen en voor de burgerbescherming.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content