Scarlet krabbelt recht
Scarlet, de Belgisch-Nederlandse DSL-operator, heeft de cash drain gestopt, meldt het bedrijf. Dat is te wijten aan kostenbeheersing en niet aan groei.
Scarlet, de Belgisch-Nederlandse DSL-operator, heeft de cash drain gestopt, meldt het bedrijf. Dat is te wijten aan kostenbeheersing en niet aan groei.
Scarlet is terug in vorm. Eerder was de ambitieuze Nederlander al opgedoken als potentiële overnemer van Tele2/Versatel Belgium. Nu komt de alternatieve operator met betere cijfers voor het eerste halfjaar van 2007.
Scarlet verloor in die periode netto wel nog 1 miljoen euro, maar er werd tenminste geen geld meer verbrand in de dagelijkse werking. De reden zit in een vermindering van de operationele kosten met liefst 37%, wat een direct gevolg is van de personeelsafvloeiingen, de integratie van diensten en de andere bezuinigingen die Scarlet heeft doorgevoerd. Die waren nodig om het bedrijf recht te houden na nettoverliezen van 22,6 miljoen euro in 2006 en 17 miljoen in 2005.
De omzet daalde weliswaar met 13% tot 63,9 miljoen, maar dat was nauwelijks te zien in de brutowinst (de som die overblijft nadat de leveranciers zijn betaald). Die daalde niet eens een half procent. Scarlet heeft zich dus van een hoop onrendabele omzet ontdaan.
Scarlet zelf wijt de daling in de omzet aan de afname in de hoeveelheid belminuten met operatorvoorkeuze. Dat systeem is op zijn retour omdat klanten overschakelen naar forfaitaire tariefformules bij operatoren die bellen bundelen met andere diensten.
Scarlet probeert zijn klanten op te waarderen naar zijn Scarlet One abonnement, dat internet en telefoneren via DSL omvat. Internet was goed voor 49,5 miljoen euro aan inkomsten in het eerste semester, 78% van het totaal. Volgens Scarlet is de achteruitgang van de omzet overigens “gestabiliseerd”.
Scarlet heeft het gros van zijn activiteiten in België na de overname van KPN Belgium in 2002. Het bedrijf zegt dat zijn aantal breedbandklanten is gegroeid, onder meer door de overname van de 17.000 klanten van Signpost, begin dit jaar. “Midden 2007 hadden we ongeveer 180.000 klanten, waarvan meer dan een derde voor Scarlet One,” luidt het. De kasstroom voor afschrijvingen en financiële kosten was 8,7 miljoen euro positief, tegen nog minus 2,2 miljoen in de eerste helft van 2006.
Het telecombedrijf verwacht een verdere verbetering van zijn winstcijfers naargelang het zijn klanten omschakelt naar lijnen die het volledig zelf beheert, waardoor het minder diensten moet inkopen bij Belgacom. De toezichthouder heeft dergelijke “ontbundelde” lijnen in juli aanzienlijk goedkoper gemaakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier