Scoren nieuwe internetextensies hoger in Google?

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Heel wat spelers in de domeinnaamindustrie gaan er graag van uit dat de nieuwe internetextensies hoger zullen scoren in Google dan de traditionele suffixen. Maar searchspecialist Matt Cutts van Google ontkent: “Ga er maar niet vanuit dat de nieuwe internetdomeinen de voorkeur krijgen op .com.” Het was Adrian Kinderis van de Australische dienstenleverancier ARI Registry Services die eerder op de week de knuppel nog eens in het hoenderhok gooide. “Hoe meer ik er over nadenk, hoe duidelijker het wordt dat internetadressen eindigend op een nieuwe TLD hun .com, .info of .au equivalenten gaan aftroeven in Google”, klonk het. Zijn argument? “Kijk naar de manier waarop zoekmachines zoals Google omgaan met de informatie rechts van de dot”, aldus Kinderis. “Een goed zoekresultaat krijg je wanneer de zoekmotor de meest relevante informatie bovenaan presenteert. En de eerste stap in dat proces is overduidelijk de beoordeling van de TLD waaronder de website valt. Hoe we dat weten? Omdat .edu-sites steevast hoger scoren bij educatieve zoektermen, en .gov sites het erg goed doen bij onderwerpen die gerelateerd zijn aan de overheid.”

Heel wat spelers in de domeinnaamindustrie gaan er graag van uit dat de nieuwe internetextensies hoger zullen scoren in Google dan de traditionele suffixen. Maar searchspecialist Matt Cutts van Google ontkent: “Ga er maar niet vanuit dat de nieuwe internetdomeinen de voorkeur krijgen op .com.” Het was Adrian Kinderis van de Australische dienstenleverancier ARI Registry Services die eerder op de week de knuppel nog eens in het hoenderhok gooide. “Hoe meer ik er over nadenk, hoe duidelijker het wordt dat internetadressen eindigend op een nieuwe TLD hun .com, .info of .au equivalenten gaan aftroeven in Google”, klonk het.

Zijn argument? “Kijk naar de manier waarop zoekmachines zoals Google omgaan met de informatie rechts van de dot”, aldus Kinderis. “Een goed zoekresultaat krijg je wanneer de zoekmotor de meest relevante informatie bovenaan presenteert. En de eerste stap in dat proces is overduidelijk de beoordeling van de TLD waaronder de website valt. Hoe we dat weten? Omdat .edu-sites steevast hoger scoren bij educatieve zoektermen, en .gov sites het erg goed doen bij onderwerpen die gerelateerd zijn aan de overheid.”

“Daarnaast baseert Google zijn zoekresultaten op wat de machine denkt dat de intentie is van de internetgebruiker”, aldus nog de Australiër. “Als je Nike intikt, gaat de zoekmotor er van uit dat je op zoek bent naar de website van Nike, eerder dan naar een winkel waar Nike-producten verkocht worden. Dus bij eenvoudige zoekopdrachten zullen merkhouders die straks een eigen .brand kunnen gebruiken, een stapje voor hebben en hoger scoren.”

Waar de nieuwe top level domeinen mogelijk een nog grotere impact zullen hebben, is bij wat men in de sector ‘domain name bias’ noemt. “Dat krijg je wanneer een internetgebruiker een domeinnaam prefereert boven een andere omdat hij er betrouwbaarder uitziet.

“In Australië verkiezen internauten domeinnamen eindigend op .au boven equivalenten eindigend op .com, om de eenvoudige reden dat achter die sites vaak lokale, en volgens de mensen ook degelijke bedrijven schuilgaan. Als we die lijn doortrekken en gebruikers er straks van uit gaan dat er achter een .bank of een .brussels relevantere en getrouwere informatie verscholen zit dan achter een .com, dan zullen ze daar vaker op klikken, waardoor de score in Google naar omhoog gaat.”

Google

De boodschap van Andrian Kinderis was nog niet koud of er kwam al reactie van searchgoeroe Matt Cutts van Google. “Wat Kinderis -en velen met hem- beweren, klopt gewoonweg niet”, oppert Cutts. “We hebben immers geleerd om met onze zoekmachine relevante informatie op te sporen, ongeacht het top level domein.”

“We zullen er alles aan doen om de nieuwe internetextensies op een passende manier mee op te nemen in de resultaten, maar ga er maar niet van uit dat ze de voorkeur zullen krijgen op .com”, benadrukt de specialist, “nu niet, en evenmin op lange termijn. Ga je als bedrijf voor een nieuwe TLD, dan is dat een interessante piste. Maar als je het enkel doet omdat je er van uit gaat dat je een boost gaat krijgen in de zoekresultaten op searchengines, zou je wel eens van een kale reis kunnen terugkeren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content