Bedrijven investeren jaarlijks ruim 90.000 euro in bijscholing cybersecurity-teams

© Kaspersky
Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

Meer dan zeventig procent van de bedrijven wereldwijd betaalt jaarlijks zo’n 92.000 euro om de vaardigheden van hun cybersecurity-medewerkers up-to-date te houden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Kaspersky. De ondervraagde bedrijven benadrukken echter dat er een gebrek is aan relevante cursussen, en stellen dat trainingen niet altijd het verwachte resultaat opleveren.

Voor het onderzoek Portret van de moderne InfoSec-professional liet Kaspersky zijn licht schijnen op het wereldwijde tekort aan cybersecuritypersoneel. Het bedrijf onderzocht de exacte redenen waarom ondernemingen te weinig van dergelijke deskundigen in dienst hebben en bracht in kaart hoe zij hun personeel evalueren en bijscholen.

Bereidheid om zelf extra te betalen

Het onderzoek wijst uit dat bedrijven aanzienlijke bedragen investeren in bijscholing voor hun cybersecurityteams: 43 procent van de organisaties zegt doorgaans tussen de 92.000 en 184.000 euro per jaar te besteden aan InfoSec-cursussen. 31 procent zegt zelfs nog meer geld te investeren in trainingsprogramma’s. De resterende 26 procent stelt minder dan 92.000 euro in opleidingsinitiatieven te stoppen.

Verder blijkt dat meer dan een derde (37 procent) van de Europese cybersecurityprofessionals vindt dat bedrijfstrainingen niet voldoende zijn. Om concurrerend te blijven in de markt en kennis en vaardigheden up-to-date te houden, zijn ze bereid om met eigen geld te betalen voor aanvullende trainingen.

Schaarste

InfoSec-professionals merken bovendien op dat de opleidingsmarkt moeite heeft om de snel veranderende sector bij te houden en er niet in slaagt om tijdig de benodigde trainingsprogramma’s te voorzien. Er blijkt, volgens 52 procent van de Europese respondenten, vooral schaarste aan trainingen die nieuwe, uitdagende cybersecuritygebieden behandelen.

Er zijn ook nogal wat misverstanden over de speciale vereisten die bij bepaalde opleidingen om de hoek komen kijken. Denk aan vaardigheden zoals coderen of kundig zijn in gevorderde wiskunde, die vooraf niet duidelijk werden gemaakt bij de pre-registratiefase. Verder verklaarde de helft van de Europese respondenten dat cursisten snel vergaten wat ze geleerd hadden, omdat ze niet de mogelijkheid hadden de nieuwverworven kennis toe te passen. Daardoor waren de cursussen voor hen zo goed als nutteloos.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content