NordVPN merkt sterke kennis van cyberveiligheid en -privacy bij Belgen
Belgen weten doorgaans goed hoe ze een sterk wachtwoord moeten creëren en herkennen doorgaans tijdig onlinerisico’s, zo blijkt uit de jaarlijkse National Privacy Test (NPT) van cybersecuritybedrijf NordVPN. De Belgen die de enquête invulden staan sterk wat courante kennis over cybersecurity en online privacy betreft, maar er is nog te weinig oog voor servicevoorwaarden.
Liefst 95 procent van de Belgen die de National Privacy Test (NPT) van het cybersecuritybedrijf NordVPN invulden creëert een sterk wachtwoord, en 94 procent weet hoe ze met verdachte aanbiedingen moeten omgaan. Liefst 90 procent weet welke gevoelige gegevens ze beter niet op social media delen, en 87 procent beseft at er risico’s verbonden zijn aan het opslaan van kredietkaartgegevens in de webbrowser. De Belgische klanten leggen, kortom, een prima score voor wat hun elementaire kennis van cyberveiligheid betreft, zegt NordVPN.
Nog werk aan de winkel
Maar er zijn ook belangrijke gaten in die kennis. Slechts 4 procent van de Belgische respondenten is op de hoogte van welke tools er beschikbaar zijn om hun online privacy te maximaliseren. Niet meer dan 14 procent weet welke metadata internetaanbieders over hen verzamelen. En slechts een derde van de Belgen kent het belang van terms & conditions lezen. Er is, met andere woorden, nog wat werk.
Schot in de zaak
Maar een vergelijking met 2021 laat zien dat we op veel vlakken al wel wat opgeschoten zijn. Zo weten we vandaag collectief beter wat we moeten doen wanneer onze accountgegevens worden blootgesteld: het aandeel van Belgen met die kennis steeg van 41 naar 52 procent. En in het lezen van servicevoorwaarden was het een jaar eerder nòg erger gesteld: de algemene kennis daarover steeg van 16 naar 33 procent.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier