Duizenden klanten van Wyze konden bij elkaar binnenkijken

© Getty Images
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Een glitch in het systeem van securitycameramaker Wyze heeft er voor gezorgd dat zo’n 13.000 klanten beelden kregen van andere gebruikers.

Dat moet blijken uit een verontschuldigingsmail die Wyze naar zijn klanten heeft gestuurd. Vorige week raakte al bekend dat het cameramerk, dat ook in België te koop is, met een datalek had te maken. Toen was er nog sprake van 14 klanten die beelden van iemand anders zijn camera te zien kregen. Ondertussen zouden dat er dus ettelijke duizenden zijn.

De fout ligt, volgens het bedrijf, bij een storing bij cloudhoster AWS, waardoor Wyze-toestellen enkele uren offline gingen. ‘We kunnen nu bevestigen dat, terwijl de camera’s terug online kamen, zo’n 13.000 Wyze-gebruikers thumbnails kregen van camera’s die niet hun eigen systeem waren, en 1.501 gebruikers hebben die aangeklikt.’ De mail werd gestuurd naar de klanten die slachtoffer werden van het datalek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content