Britse operator zet AI-oma in om oplichters bezig te houden

Pieterjan Van Leemputten

De Britse operator O2 heeft sinds afgelopen week met behulp van AI een bot ingezet die telefoons van oplichters beantwoordt en hen zo lang mogelijk bezig houdt.

Daisy is een Britse oma die graag vertelt over haar breikunsten, haar familie en als ze al eens bankinformatie deelt, dan vergist ze zich wel eens. Dat maakt dat oplichters die haar bellen soms lang met haar aan de lijn hangen en dat is exact de bedoeling.

Achter Daisy zitten O2 en YouTuber Jim Browning, die zich in zijn kanaal toelegt op het ergeren en misleiden van telefonische oplichters. Volgens O2 wist daisy sommige fraudeurs tot veertig minuten bezig te houden. Dat is nuttig werk, want hoe meer tijd een oplichter met een chatbot bezig is, hoe minder tijd er overblijft om echte mensen op te lichten.

Veel technische details over de bot geeft O2 niet prijs, maar er komen meerdere AI-modellen bij kijken. Zo is er een model om de uitspraken van de oplichter uit te schrijven. Op die tekst wordt met een ander model een antwoord gegenereerd. Dat antwoord wordt vervolgens in de kunstmatige stem van Daisy omgezet. De hele opzet nam wel enkele weken in beslag om het de AI-oma te trainen.

Daisy wordt gelanceerd naar aanleiding van International Fraud Awareness Week, dat deze week loopt. De telecomoperator wil zo duidelijk maken dat wie je aan de telefoon spreekt, niet altijd is wie men beweert te zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content