LinkedIn traint AI met post gebruikers, Testaankoop stapt naar privacywaakhond
Testaankoop heeft een klacht ingediend bij de privacywaakhond tegen LinkedIn, het sociale medium van Microsoft. LinkedIn bouwt aan zijn eigen AI-model door in het geniep het systeem te voeden met alles wat gebruikers posten op het platform, zelfs privéberichten. Dat kan niet door de beugel, zegt de consumentenorganisatie donderdag.
Op 26 maart heeft LinkedIn zeer discreet zijn privacybeleid gewijzigd. Volgens Testaankoop gebruikt het sindsdien al je zoekopdrachten, foto’s, posts en zelfs je privéberichten om een eigen AI-model te trainen. De consumentenorganisatie vindt het niet kunnen dat LinkedIn dit bewust verbergt. Daarom heeft ze een klacht ingediend bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Artificiële intelligentie-systemen – zoals ook ChatGPT – hebben gigantische hoeveelheden menselijke data nodig om te leren zelf teksten te schrijven. ‘Sociale mediabedrijven hebben goud in handen. Hun platformen bulken van de menselijke content. Ze zijn zich hier zeer bewust van’, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Niet te weigeren
Volgens Testaankoop is de werkwijze van LinkedIn illegaal. De Europese GDPR-wetgeving vereist namelijk dat bedrijven die een wijziging doorvoeren in hoe ze jouw persoonlijke gegevens verwerken, dit duidelijk moeten communiceren. Maar LinkedIn lijkt dit onder de mat te vegen. Volgens de consumentenorganisatie kun je alleen bezwaar maken door je account te verwijderen.
LinkedIn is niet het enige sociale medium dat persoonlijke data gebruikt voor AI. Eerder plande ook Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, dit te doen. Na meerdere klachten van Europese consumentenorganisaties – waaronder ook Testaankoop – vroeg de Ierse privacywaakhond om de uitrol te stoppen, wat het ook deed.
Ook techmiljardair Elon Musk werkt aan zijn eigen AI-model: Grok. Musk rolde eind juli automatisch een functie uit die persoonlijke data verzamelt op zijn sociale medium X om het systeem te voeden. De Europese koepel van consumentenorganisaties, Euroconsumers, diende ook daarover deze week een klacht in bij de Ierse autoriteiten. Als is het de Ierse autoriteit zelf die intussen een rechtszaak is begonnen over de kwestie.
Ierland verantwoordelijk
Een belangrijke nuance is dat de klacht van Testaankoop bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit niet meteen tot resultaat zal leiden. Omdat LinkedIn, zoals wel meer Amerikaanse techbedrijven en platformen, hun Europese zetel in Ierland heeft, is de Ierse Data Protection Commission verantwoordelijk. Zij kan de klachten van Europese mede-instanties wel verzamelen en zelf actie ondernemen.