Selfservice neemt hoge vlucht

Europese luchtvaartmaatschappijen zijn voorlopers in het toepassen van web check-ins en andere zogeheten ‘selfservice’ technologieën voor passagiers. Dat blijkt uit de jaarlijkse Airline IT Trends Survey uitgevoerd door SITA en Airline Business.

Europese luchtvaartmaatschappijen zijn voorlopers in het toepassen van web check-ins en andere zogeheten ‘selfservice’ technologieën voor passagiers. Dat blijkt uit de jaarlijkse Airline IT Trends Survey uitgevoerd door SITA en Airline Business.

59% van de Europese luchtvaartmaatschappijen bieden nu al een check-in mogelijkheid via het web aan. Maar minstens zo belangrijk is dat 95% van de resterende maatschappijen een web check-in willen aanbieden binnen de twee jaar. Paul Coby, ceo van SITA schrikt niet echt van deze cijfers: “Een web check-in is voor de passagiers veel gemakkelijker én voor de luchtvaartmaatschappijen is het systeem ook relatief eenvoudig te implementeren.”

Opmerkelijk is dat 59% zegt dat het ook een check-in mogelijkheid via gsm wil voorzien (21% heeft het al). Daarnaast zegt 37% van plan te zijn om de zelfbediening uit te breiden met een ‘self-boarding’ systeem, en wil 40% ook een geïnformatiseerd systeem waarmee passagiers zelf makkelijk kunnen zoeken naar verloren voorwerpen.Dat de opwaartse beweging van e-business verder doorzet, zal dan weer niemand verwonderen. Het percentage van de online ticketverkoop tegenover de totale verkoop steeg in Europa tot 29%. Daarmee scoort Europa wel lager dan het wereldwijde gemiddelde van 35%. E-tickets zijn ondertussen wel wijdverspreid: 74% van alle uitgeschreven tickets zou een elektronisch exemplaar zijn.

De it-investeringen bij de klantendienst en het vereenvoudigen van processen voor de passagiers, zijn dan weer nagenoeg dezelfde gebleven als die van 2006. Wel is er een duidelijke groei te merken in de ip-migraties van de Europese systemen. Outsourcing van heel wat diensten blijft overigens nog steeds common practice. “It gaat nu duidelijk over het efficiënter en effectiever maken van de hele luchtvaartindustrie, en niet alleen over de 2% die it inneemt in de totale kostenbalans”, besluit Paul Coby.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content