Silicon Valley voelt Europees wantrouwen
Amerikaanse technologiebedrijven voeren een charmeoffensief naar Europa. Niet overbodig want sinds het NSA-schandaal hebben gebruikers en overheden een pak minder vertrouwen in hen.
Amerikaanse technologiebedrijven voeren een charmeoffensief naar Europa. Niet overbodig want sinds het NSA-schandaal hebben gebruikers en overheden een pak minder vertrouwen in hen. Het is de Financial Times die vandaag uitpakt met de eerste van een reeks over het weerwerk dat Amerikaanse technologiebedrijven te verduren krijgen als ze internationaal willen groeien. De krant wijst op een gouden periode van de afgelopen twintig jaar die sinds het uitlekken van de NSA-spionage een kering kent.
Ook het feit dat verschillende traditionele sectoren vandaag worden ‘aangepakt’ door Amerikaanse startups (bijvoorbeeld Über) speelt mee. Samen met het imago dat grote technologiebedrijven (en hun oprichters) bakken geld verdienen in Europa maar wel belastingen ontwijken, zelfs al gebeurt dat vaak op legale wijze, zorgt er voor dat Europeanen de laatste tijd sceptischer staan ten opzichte van wat er uit de VS komt.
De grote technologiebedrijven zijn er het opvallend mee eens. Google begon vorige week een roadshow door Europa rond privacy en beveiliging, maar ook anderen beseffen dat ze zich moeten distantiëren van bepaalde zaken. Zo heeft Microsoft drie rechtszaken tegen de Amerikaanse overheid lopen rond het NSA-schandaal. Eric Schmidt van Google wijst er in de krant dan weer op dat het dom was van van de VS om te denken dat ze op deze schaal konden spioneren zonder dat het zou uitlekken.
Voor bedrijven als Google, Facebook en Microsoft is het uiteraard van cruciaal belang dat ze die afstand nemen. Een bezorgde Europeaan is er immers een die minder actief de Amerikaanse diensten zal gebruiken en dus minder geld in het laadje brengt.
Wel lijkt er een kantelmoment te zijn. Jim Breyer, een voormalig investeerder in Facebook, merkt op dat er een nieuw tijdperk komt voor privacy en security waarbij nieuwe bedrijven hun producten ontwikkelen met een grotere focus op deze zaken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier