Simpay is toch niet zo simpel
De plannen voor Simpay, een mobiele betalingsdienst die deze zomer gelanceerd zou worden en ontwikkeld werd door telecomoperatoren, zijn weer opgeborgen.
In een korte verklaring op de website van de groep, wordt de beslissing om het systeem te stoppen geweten aan het vertrek van een van de leden. Twee jaar geleden lanceerden Orange, Telefonica Moviles, T-Mobile en Vodafone Simpay, en kondigden ze hun intentie aan om telefoontechnologie te gebruiken om traditionele debetkaarten te vervangen.”Na de beslissing van een van de stichtende leden om Simpay niet te lanceren in de nabije toekomst, werd vandaag op een algemene vergadering van Simpay beslist om de activiteiten niet verder te zetten op een pan-Europese schaal, zoals oorspronkelijk gepland”, zo meldt de website.”In plaats daarvan worden Simpay’s activiteiten onmiddellijk teruggeschroefd. De leden-telecomoperatoren zullen op nationaal niveau kunnen gebruikmalen van de rechten op Simpay’s intellectuele eigendom, hoewel internationale interoperabiliteit een doelstelling blijft.”Het idee achter Simpay was om gebruikers online of offline aankopen te laten doen waarbij het bedrag op de gsm-rekening terechtkomt. Dat zou van de mobiele operatoren financiële dienstverleners maken, een plan dat bekritiseerd werd.”Simpay’s pan-Europese mobiele betalingsdienst was van bij het begin gedoemd te mislukken”, zegt Michelle de Lussanet, telecomanalist bij Forrester Research. “Er is gewoon geen businessvolume voor mobiele transacties, niet op nationale schaal en niet op pan-Europees niveau. Bovendien zijn de kosten voor de operatoren eenvoudigweg te hoog.”Vertegenwoordigers van Simpay weigerden de identiteit vrij te geven van de partner die opgestapt is, maar volgens sommigen is het T-Mobile. De onderneming was voorlopig onbereikbaar voor commentaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier