“Slechts 1 op 3 facturen wordt tijdig betaald”
USG People lanceert onder het goedkeurend oog van Unizo een online platform dat werkgevers en freelancers samenbrengt, en een rist ondersteunende diensten aanbiedt.
USG People lanceert onder het goedkeurend oog van Unizo een online platform dat werkgevers en freelancers samenbrengt, en een rist ondersteunende diensten aanbiedt. “Ikki.be moet de grootste virtuele marktplaats in België worden voor ambitieuze zelfstandigen”, klinkt het.
Op het eerste zicht lijkt Ikki.be wat op een kruising tussen een sociaal netwerk à la LinkedIn, en een jobsite zoals Monster of StepStone. Je maakt een profiel aan, legt contacten, wisselt ervaringen uit en krijgt en passant ook freelanceropdrachten voorgeschoteld die bij je profiel passen.
Maar de portaalsite wil meer zijn dan een op sociale media geschoeide ontmoetingsplaats tussen werknemers en werkgevers. “We bieden beide partijen voordelen die ze nergens anders kunnen vinden”, beweert algemeen directeur Olivia Vandesande. “Zo verlossen we ze bijvoorbeeld van de contractopmaak, de opvolging en de facturatie. Zelfs de betaling kan worden overgenomen. Wat dat betreft maken we er een erezaak van dat opdrachten snel vergoed worden.”
Dat Ikki nauw samenwerkt met de andere werkmaatschappijen binnen USG People (als daar zijn USG Innotiv, Legal Forces, USG Financial Forces, …), zou een andere troef zijn. “Bij USG Innotiv zijn we al meer dan 20 jaar bezig met het screenen van ict-profielen”, zegt general manager Saskia Kinds, “en zetten we dagelijks honderden mensen aan het werk. We weten dus waarover we praten.”
“Het is de bedoeling dat we vanuit de verschillende werkmaatschappijen de Ikki-freelancers motiveren en aansporen om te reageren op bepaalde opdrachten”, gaat Kinds verder. “En voor de opdrachtgevers zullen we referentiechecks organiseren, toetsingen op expertise, tot en met het voorstellen van shortlists. Samen met ons onlineplatform krijg je dan een aanbod dat uniek is in de markt.”
Voor de uitwerking van Ikki werkt USG samen met Unizo. “De ondernemersorganisatie wil wat meer gaan focussen op kleine zelfstandigen zoals it’ers en consultants, en ondersteunt ons initiatief omdat we het belang beklemtonen van een juiste omkadering voor deze mensen”, aldus nog Vandesande.
Freelancers kunnen zich gratis inschrijven op Ikki.be, en betalen een vaste bemiddelingsfee van 2,5 euro per uur als ze gebruik willen maken van de administratieve diensten (net zoals de opdrachtgevers trouwens). Voor het debiteurenmanagement wordt er nog eens twee euro per uur extra gevraagd. “Maar als men daar geen gebruik van wil maken, is dat even goed”, klinkt het unisono.
Vandesande zou na een half jaar graag tussen de 10 en de 20 duizend freelancers geregistreerd zien op haar platform. “Daarnaast hoop ik op een 5 tot 600 tal opdrachten. Maar de markt trekt terug aan, en het wordt alsmaar moeilijker om de juiste mensen te vinden voor het juiste project. Tegen eind volgend jaar zou het dus wel vlot moeten lopen.”
Huilende factuur Voor de lancering van Ikki.be werkt USG People samen met Duval Guillaume. Het reclamebureau vertrekt vanuit de premisse dat slechts één op de drie facturen tijdig betaald wordt in België, wat voor heel wat kleine freelancers een ernstig probleem vormt.
Elke zelfstandige die zich in de komende weken registreert op de nieuwe portaalsite, krijgt thuis een pakket toegestuurd met een aantal stickers. Wanneer de man of de vrouw in kwestie met een onbetaalde factuur zit, kan hij zo’n sticker op zijn herinneringsbrief kleven. De sticker bestaat uit een chip en een microfoon. Wanneer de boekhouding de brief uit de enveloppe haalt, start het mechanisme en begint de factuur onophoudelijk te huilen.
Als dat niet volstaat, kan de freelancer nog een stapje verder gaan en een applicatie starten via dewelke de bestemmeling een telefoontje krijgt van zo’n huilende factuur. De elektronische factuur herinnert dan aan het factuurnummer, en aan de datum dat de rekening betaald had moeten zijn. Gelijktijdig wordt er ook een e-mail verstuurd.
“We willen opdrachtgevers en freelancers er op deze manier nog eens fijntjes op wijzen dat we met Ikki ook betalingen, administratie en al die andere dingen waar bedrijven en werknemers vaak geen tijd voor hebben, afhandelen”, glimlacht Vandesande.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier