Smartphone schrokt gadgetmarkt op
Zo’n 1,4 miljard smartphones zullen er dit jaar verkocht worden. Vooral dan aan Aziatische consumenten, meent marktonderzoeker GfK. En opmerkelijk: smartphones zorgen dat de totale markt van consumer electronics krimpt in waarde.
De grote vraag naar consumentenelektronica komt vanuit de Aziatische landen : ziedaar waarom grote Europese en Amerikaanse merken hun producten alsmaar meer in het Oosten van de wereld aan de man trachten te brengen. Ziedaar ook waarom grote beurzen als IFA een Chinese variant opzetten. De vraag naar nieuwe toestellen wordt volgens Juergen Boyny, consumer electronics global director bij marktonderzoeker GfK, vooral gedreven vanuit de middenklasse. “En die middenklasse gaat spectaculair toenemen als we de voorspellingen van de Verenigde Naties over de groei van de wereldbevolking koppelen aan de cijfers van de OESO. Tegen 2020 bestaat de middenklasse wereldwijd uit meer dan 3,2 miljard mensen waar er dat nu nog maar 1,8 miljard zijn. Tegen 2030 zal dat al bijna 5 miljard mensen zijn”, stelde Boyny in een presentatie op de IFA Global Press Conference die niet toevallig in Hong Kong plaats had. “Het is net op het Aziatisch continent waar de groei van de middenklasse het grootste zal zijn en waar de vraag naar nieuwe consumentenelektronica het grootst zal zijn”, klinkt het.
Groei in Azië
De eerste tekenen zijn volgens hem nu al merkbaar – in het segment van smartphones bijvoorbeeld. Zo’n 1,4 miljard smartphones zullen er volgens GfK verkocht worden dit jaar, tegenover 1,3 miljard in 2015. In een regio als West-Europa blijft de groei beperkt tot 4 procent, maar in de APAC-regio is de groei met 22 procent duidelijk het sterkste voor andere opkomende markten als Afrika en landen in het Midden-Oosten. In Noord-Amerika valt de groei zo goed als stil en in Latijns-Amerika is er zelfs een lichte terugloop in het aantal verkochte smartphones.
Een smartphone vervult alsmaar meer functies waarvoor je vroeger een apart device nodig had.
De populariteit van smartphones is globaal genomen dus zeker nog niet tanende, en dat heeft zelfs zo zijn gevolgen voor de hele markt van consumentenelektronica. “Als we smartphones even uit de cijfers halen, dan gaat de hele markt er op achteruit wat het aantal verkochte toestellen betreft”, weet Boyny. En de reden is niet ver te zoeken. “Een smartphone vervult alsmaar meer functies waarvoor je vroeger een apart device nodig had: een mp3-speler, een dvd-speler, een compacte fotocamera, en ga zo maar door. De verkoop van zo’n toestellen loopt dramatisch achteruit”, aldus Boyny.
Neem je de smartphones wel mee in rekening, dan blijft de totale ‘digital world’ stabiel in het totale aantal verkochte toestellen. Maar uitgedrukt in staalharde dollars krimpt de totale wereldwijde markt van consumentenelektronica wel met vier procent.
Smartphone als ‘trigger’
De smartphone wakkert op zijn beurt wel de verkoop van nieuwe segmenten aan. De verkoop van headphones en headsets bijvoorbeeld stijgt gestaag door. Ook Bluetooth docking-speakers zijn populair. “In 2013 werden er 9 miljoen stuks verkocht. Vorig jaar waren er dat al 34 miljoen en voor dit jaar verwachten we een totale verkoop van 42 miljoen stuks”, zegt Boyny.
Een andere stijger is het segment van action cams à la GoPro. Op vier jaar tijd is die markt verdrievoudigd in aantal verkochte toestellen, maar in absolute aantallen (8,5 miljoen vorig jaar, in 2016 allicht 10,9 miljoen) blijft het wereldwijd toch een nicheproduct.
En dan is er uiteraard nog de smartwatch. Geen hype, maar een blijver denken ze bij GfK. In 2014 gingen 4,5 miljoen slimme horloges over de toonbank, waar er dat vorig jaar toch al 18,7 miljoen waren. Voor 2016 verwacht GfK een verkoop van 38,1 miljoen en in 2017 zelfs 75 miljoen verkochte smartwatches. “Het enige wat de consument daar zoekt, is gebruiksgemak. Zowat de helft van de consumenten wil een smartwatch gebruiken als afstandsbediening voor een of meerdere smart devices in of rond zijn huis. Denk dan aan een slimme thermostaat of camera”, citeert Boyny uit eigen onderzoekscijfers.
“Dat past in de verschuiving van pure nieuwigheden naar concrete functionaliteit met meer integratie. Dát is waar de ‘connected consumer’ naar toe evolueert, en waar hij ook voor wil betalen”, klinkt het besluit.
Dit artikel verscheen eerst in Data News 05/2016 van 17 juni
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier