Smartphones eisen hun plaats op
De gsm is dood, lang leve de smartphone. Dat lijkt zowat de boodschap die overheerst bij de handset-fabrikanten.
De gsm is dood, lang leve de smartphone. Dat lijkt zowat de boodschap die overheerst bij de handset-fabrikanten.
Wie op de beursvloer van het Mobile World Congress rondwandelt, kan er niet omheen: alles draait bij de handsetfabrikanten rond touchscreens, intuïtieve en vernieuwende gebruikersinterfaces en originele softwaretoepassingen. Bij de ene heet dat een ‘user centric’ aanpak, een andere houdt het op ‘people centric communication’. Los van alle marketing, lijkt het wel duidelijk dat zowat alle vendors voluit voor smartphones gaan – al klinkt die term ondertussen wel al wat bejaard.
Er is duidelijk een verschuiving van gsm’s met toeters en bellen naar afgewerkte smartphones. Ieder merk zijn eigen online store, iedere fabrikant zijn eigen unieke manier van bedienen: mét de vingers of de stilus, dat spreekt. De focus lijkt daarbij niet zozeer meer op de hardware van de toestellen te liggen, maar meer en meer op de software en de services. Traditionele consumentenmerken lonken daarbij alsmaar meer naar het business-segment, terwijl de zakentelefoons net meer en meer ‘entertainment’-functies krijgen. Op die manier hopen de handset-fabrikanten een antwoord te kunnen bieden op de krimpende markt.
Voor wie er nog aan twijfelde: ja, er woedt duidelijk een oorlog om wie het beste mobiele besturingssysteem heeft. Interessant in dat opzicht, is dat je wél goed moet zoeken naar Android, het mobiele besturingssysteem met Google als drijvende kracht. Huawei kondigt een eerste Android-compatibele smartphone aan, maar die zal pas ten vroegste in het derde kwartaal beschikbaar zijn. Microsoft is met Windows Mobile 6.5 wél nadrukkelijker aanwezig, al moet je ook in dat kamp nog geduld hebben. De eerste ‘Windows Phones’ van LG en HTC worden ook pas in de tweede helft van dit jaar verwacht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier