Snapchat moet duidelijker zijn over privacy
Snapchat heeft beloofd duidelijker te zijn over de privacy van zijn gebruikers. Het bedrijf bereikte daarover een akkoord met de Amerikaanse overheid, die vond dat Snapchat zijn gebruikers misleidde met valse beloftes over berichten die enkele seconden na ontvangst “voor altijd verdwijnen”.
De Federal Trade Commission, de Amerikaanse overheidswaakhond voor consumentenzaken, merkte op dat het vrij eenvoudig is om foto’s via Snapchat toch op te slaan, ook al verdwijnen ze enkele seconden na het openen al van het scherm van de bestemmeling. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van andere apps, die al miljoenen keren werden gedownload.
Daarnaast deed de FTC ook zijn beklag over de manier waarop Snapchat video’s onvoldoende beveiligd op toestellen achterliet.
Bovendien zou het bedrijf ook niet duidelijk genoeg zijn geweest over de gebruikersgegevens die het verzamelt. Zo werden locatiegegevens van sommige gebruikers doorgestuurd, ook al stond in het privacybeleid dat dit niet gebeurt.
Snapchat heeft nu dus een akkoord met de FTC en belooft duidelijker met zijn gebruikers te communiceren over privacy, veiligheid en vertrouwelijkheid van informatie. Het bedrijf moet een uitgebreid privacyplan invoeren dat zal gecontroleerd worden door een onafhankelijke privacyprofessional, en dit gedurende twintig jaar.
In een blogpost erkent Snapchat dat het in de fout is gegaan. “Toen we Snapchat begonnen te maken, lag de focus op het ontwikkelen van een unieke, snelle en leuke manier om te communiceren met foto’s. Toen kregen sommige dingen niet de aandacht die ze hadden kunnen krijgen”, luidt het.
Volgens Snapchat waren de meeste van de problemen die de FTC aankaart wel al opgelost voor het akkoord. “En we blijven zwaar investeren in veiligheid en maatregelen om misbruik te voorkomen”, zegt het bedrijf. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier