‘Sourcingstudie’ stookt onrust bij netwerkafdeling Proximus (update)

Proximus zou een grootscheepse offshoring binnen de netwerk- en it-afdeling NITO (network and information technology operations) overwegen. Dat vernam Data News van werknemers en vakbonden.

“200 vertrekkers bij Proximus? Dat is nog maar het topje van de ijsberg. Dagelijks geven mensen hier hun ontslag,” zo reageert een (anonieme) Proximus-medewerker van de netwerk- en it-afdeling NITO op [het bericht dat gisteren onze website sierde]. “Bovendien hebben ze het cijfer afhakende freelancers er niet bijgeteld.”Er heerst heel wat opgekropte frustratie bij het Proximus-personeel. Dat die geworteld is in de aanslepende reorganisatie en integratie bij Belgacom is volgens onze bron slechts een randverschijnsel. “De ware reden is de sourcingstudie die Belgacom uitvoert rond offshoring van ict-jobs binnen NITO naar Indische bedrijven als Infosys, Tata en Wipro (namen die door andere bronnen worden bevestigd, nvdr). Proximus gebruikt al sinds 2000 Indische ontwikkelaars, maar nieuw is dat het bedrijf nu ook operationele, engineering en design jobs gaat verkwanselen aan Indische firma’s. Enkel de coördinerende jobs zouden in België blijven. Ik vind het vreemd dat de vakbonden daarover zwijgen.”Hallo Robert Veekman van LBC? “Ik kan u met stellige zekerheid bevestigen dat er een sourcingstudie gaande is bij de NITO-afdeling van Proximus, maar of dat de reden is van het vertrek van zoveel werknemers bepaalt iedereen voor zichzelf.” Frédérique Verbiest, woordvoerster bij Proximus, ontkent dan weer. “Wij weten niets van offshoring van jobs naar India. Vorig jaar hebben wij wel een aantal functies verschoven binnen NITO, maar niets geoutsourced.”Onze bron beaamt: “Het interne personeel is toen gesust door een aantal verschuivingen te doen: mensen uit opgeheven teams kregen andere functies (het betrof zo’n 120 van de 600 vaste NITO-medewerkers, nvdr), vaak taken die hen niet lagen.” Proximus kondigde toen effectief aan om meer activiteiten uit te besteden en minder met onderaannemers te werken.Proximus-medewerkers kennen ook al een duidelijke tijdlijn. “Volgens de planning die nu voorligt, zou er vanaf augustus tot november dubbel gedraaid worden met Indische nieuwkomers: 1 maand kennisoverdracht naar de Indiërs, 1 maand ‘we look, you do’, 1 maand ‘we do, you look’. Het vreemde is dat veel freelancers een contract hebben tot eind dit jaar. Wordt er in november dan contractbreuk gepleegd?”Bij concurrent Mobistar ontstond eind vorig jaar ook heel wat sociale onrust over een uitbesteding van het netwerk. Uiteindelijk stapten daar 174 werknemers over naar Ericcson en vielen er geen ontslagen.Update: Proximus-woordvoerster Frédérique Verbiest bevestigt nu dat een sourcingstudie in juni 2006 is geïnitieerd en dat nadien besloten is om een beperkt aantal jobs te outsourcen naar buitenlandse dienstverleners. Ze benadrukt dat intern geen ontslagen gevallen zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content