Spotify lokt meer betalende klanten
Streamingdienst Spotify telde op het einde van het derde kwartaal 248 miljoen gebruikers. Van hen kiezen er 113 miljoen voor het betalende “premium”-abonnement, of 31 procent meer dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de financiële resultaten die het van oorsprong Zweedse bedrijf openbaar heeft gemaakt.
Netto boekte Spotify, dat sinds april vorig jaar beursgenoteerd is, 241 miljoen euro winst in het voorbije kwartaal, tegen 43 miljoen euro een jaar eerder. De omzet bedroeg 1,7 miljard euro, tegen 1,3 miljard euro een jaar geleden.
Spotify zegt dat het twee keer zoveel abonnees toevoegt per maand dan grote rivaal Apple. In zijn vooruitzichten voor het komende kwartaal schat Spotify dat het tegen het einde van het jaar 255 tot 270 miljoen gebruikers zal tellen. De streamingdienst heeft momenteel klanten in 79 landen.
Podcasts
Opvallend is nog dat Spotify “exponentiële groei” ziet in het aantal uren gestreamde podcasts. Op kwartaalbasis gaat het om een groei met 39 procent. Volgens eerste indicaties zouden podcast-luisteraars bovendien sneller overschakelen naar een betalende formule, luidt het.