Spotify nog dit jaar in België
De strijd om de muziekfan is ingezet.
Na maandenlange speculatie over de komst van Spotify naar ons land, lijken de komende weken vier spelers zich op die markt te willen storten. “De strijd om de muziekfan is ingezet”, schrijft De Standaard. Er wordt al een tijdje gespeculeerd over de komst van het Zweedse Spotify naar ons land. Dat onlineplatform biedt muziek aan ter beluistering tegen een maandelijkse abonnementsprijs (of gratis als je er de reclame bijneemt). Op zeven grote Europese muziekmarkten is de dienst al legaal beschikbaar. Kleinere markten als België moesten wachten tot dusver.
Aan dat wachten zou volgens De Standaard nu een einde komen. Minstens drie spelers staan klaar om de markt te betreden. Spotify is in snel tempo testgebruikers aan het verzamelen, en zou volgens sommige bronnen tegen medio november van start willen gaan. Met de platenfirma’s en met de auteursrechtenmaatschappij Sabam is alles geregeld. Spotify was gisteren niet bereikbaar voor commentaar over de precieze startdatum.
Onderhandelingen ten einde
Tot nu toe werd aangenomen dat Spotify zou samenwerken met Belgacom of Telenet om zijn aanbod snel bij een groot publiek te krijgen. Zo’n samenwerking zou Spotify onder meer een groot promotiebudget besparen. Maar de onderhandelingen, die als ‘hard’ omschreven worden, zijn onlangs afgesprongen.
Telenet brengt zijn muziekaanbod binnenkort via zijn mobiele app Yelo, waarop nu al videostreaming aangeboden wordt. De onderhandelingen met Sabam zijn nog niet rond, maar zitten in een vergevorderd stadium. Telenet hield het gisteren op ‘geen commentaar’.
Ook Belgacom is met Sabam aan het praten, zo vernam de krant. De meest waarschijnlijke partner voor een muziekaanbod is de Franse dienst Deezer, die al langer wil uitbreiden. Belgacom wilde de samenwerking gisteren niet bevestigen. Deezer bevestigde wel dat hij in november op de Belgische markt komt.
Zowel voor Belgacom als voor Telenet ligt de druk hoog, omdat de ‘strijd’ in november zal losbarsten. Het is duidelijk dat Spotify de tijd mee heeft, omdat het alles al in orde heeft om legaal muziek te kunnen aanbieden. Belgacom en Telenet nog niet. Wie eerst op de markt komt, gaat met de eerste aandacht lopen.
Vierde partij
Bovendien staat een vierde partij klaar. Sony Entertainment lanceerde een jaar geleden de streamingdienst Music Unlimited voor pc, android-telefoons en televisie, met een aanbod van tien miljoen nummers. In Groot-Brittannië en Frankrijk werkt de dienst met een abonnementsprijs van tien euro voor onbeperkt gebruik. Sony zou begin december de Belgische markt op gaan.
Al die bedrijvigheid kadert in de strijd om de muziekfanaat. Door de jaren heen evolueerde de verkoop van muziek van partituren, over vinylalbums en cd’s, tot downloads. Daardoor geloven velen in een toekomstig distributiemodel waarbij mensen hun muziek niet langer fysiek in huis halen en zelfs niet ‘kopen’, maar zich abonneren op een onmetelijke ‘bibliotheek’. Van daaruit kunnen ze dan alles wat ze maar willen horen beluisteren in de huiskamer, in de auto en op diverse mobiele apparaten.
Bron: De Standaard Online
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier