Stad Zottegem belt voortaan over ip
De Oost-Vlaamse stad Zottegem heeft gekozen voor het heil van ip-telefonie. Zowel voor de stad als voor de burger zou de infrastructuur van Avaya een serieuze kostenbesparing moeten opleveren.
“Het vorige telefoonsysteem, Centrex van Belgacom, was al tien jaar oud en verouderd,” legt Kris Van Heghe uit, systeemverantwoordelijke van Stad Zottegem. “Bovendien kregen we geen support meer.” Tijd voor een nieuwe installatie, nieuwe technologie: voice-over-ip (VoIP).De stad ging op zoek naar leveranciers, nam enkele groten (Cisco, NextiraOne, Iptel, Avaya) onder de loep, en weerhield laatstgenoemde met zijn oplossing ‘Avaya IP Office’. “Avaya bood de mogelijkheid tot een hybride en modulaire oplossing,” vertelt Van Heghe. “Voor onze situatie was dat het meest geschikt, aangezien we in 2008 waarschijnlijk naar nieuwe gebouwen verhuizen. De oplossing moest dus ook gemakkelijk te verplaatsen en uit te breiden zijn. In de huidige – geklasseerde – gebouwen is net die hybride (de combinatie van analoge en ip-telefonie) eigenschap erg handig.”Het hoeft geen geheim te zijn dat het lagere kostenplaatje van ip-telefonie ook een erg grote rol speelde. “Zowel intern als in gesprekken met de burger zullen de gesprekken gevoelig goedkoper zijn,” aldus nog Van Heghe. “De interne telefonie, verspreid over meerdere locaties, levert nu geen extra kosten meer op.”HuisstijlImplementatiepartner van dienst was het Zottegemse bedrijf De Sutter Electronics. “Dat het bedrijf uit de regio komt, heeft meegespeeld,” stelt Van Heghe, “maar De Sutter Electronics werkt ook erg professioneel en heeft veel aandacht voor service en support. Daarenboven hebben ze erg snel en efficiënt gewerkt. Op 10 dagen tijd hebben ze een vijftal sites gemigreerd naar het nieuwe systeem.”Bedoeling is nu dat de diensthoofden de koppen bij elkaar steken om een eenduidig communicatieplan uit te werken. “Een huisstijl hebben, zou wenselijk zijn. Dat is echter niet de taak van de it,” weet Van Heghe, “Daarom is ook van belang dat de diensthoofden de nodige beheerrechten krijgen voor het nieuwe systeem.” Het betreft vooral handige diensten als automatische doorschakelsystemen naar de meest geschikte ambtenaar, voicemail, agenda’s met op boodschappen op vastgestelde tijdstippen, en dies meer.Elke eindgebruiker zal een opleiding krijgen. De dienst informatica van de stad Zottegem heeft alvast aandachtig meegevolgd met de implementatie door De Sutter. Over de werking van de nieuwe infrastructuur is Van Heghe alvast erg bondig: “Het is fantastisch.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier