Stelt Apple volgende week zijn Spotify-concurrent voor?

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Apple heeft zonet een deal met platenfirma Warner Music getekend omtrent het streamen van muziek. Met Universal was er al een overeenkomst. Het doet vermoeden dat Apple zijn ‘iRadio’ volgende week aankondigt op een conferentie voor ontwikkelaars.

Op het einde van de jaren 2000, toen Pandora en Rhapsody begonnen met streamingdiensten voor muziek, was Steve Jobs nogal kritisch tegenover dit model. “Zeg nooit nooit, maar gebruikers lijken er niet geïnteresseerd in te zijn. Het abonnementsmodel is tot dusver gefaald”, zei de toenmalige Apple-baas in 2007. Een jaar later herhaalde hij dit: “We hebben nooit een streamingmodel aangeboden omdat we denken dat mensen geen muziek willen huren.”

Nu, vijf jaar later, lijkt Apple niet meer “nooit” te zeggen. Volgens The New York Times en The Wall Street Journal is er een deal rond met Warner Music, en met Universal zou er ook al een overeenkomst zijn. Dan rest hen dus enkel nog Sony Music Entertainment. Naar verwachting lanceert Apple de dienst – bijgenaamd ‘iRadio’ – later deze maand al tijdens de WWDC-conferentie voor ontwikkelaars.

Waarom Apple met streaming begint? Omdat het bedrijf niet mag achterblijven, nu internetreuzen Google en Amazon er ook mee begonnen zijn. En omdat Apple de dienst onder de vlag van iTunes kan lanceren, een echt merk dat de digitale downloadmarkt definieerde, en tot op vandaag domineert (in het laatste kwartaal van vorig jaar werd 63 procent van alle legale digitale muziek via iTunes gekocht), terwijl streamingsites als Spotify nog steeds verlies draaien. Bovendien wordt ‘iRadio’ des te aanlokkelijker voor platenlabels omdat zij 10 procent van de advertentie-inkomsten (er wordt gewerkt met Apple’s iAd, de reclamedienst die gebruikt wordt om te adverteren op iOS-toestellen) zouden krijgen – bij Pandora, de grootste muziekstreamer in de VS, is dit 4 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content