“Steve Jobs was helemaal geen heilige”

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Meteen na de dood van Steve Jobs nuanceerde Datanews-hoofdredacteur Luc Blyaert de lofbetuigingen. Denkt hij daar een jaar later nog steeds zo over?

Meteen na de dood van Steve Jobs nuanceerde DataNews-hoofdredacteur Luc Blyaert de lofbetuigingen. Denkt hij daar een jaar later nog steeds zo over?

‘Over 100 jaar weet niemand meer wie Steve Jobs was’, zei je. Blijf je daar bij? Luc Blyaert: ‘Steve Jobs werd op het niveau van een heilige getild. Die verheerlijking was absurd. Het is trouwens opvallend hoeveel cartoons er verschenen over Jobs in de hemel: ‘Moses, dit is Steve, de man die je tablets zal upgraden’. Of Steve Jobs bij Sint-Pieter die in zijn gigantisch boek bladerend naar zijn naam zoekt: ‘Daarvoor heb ik een app!’.

Ethiek was hem bovendien vreemd. Steve Jobs moet ongetwijfeld geweten hebben hoe zijn Apple-toestellen geproduceerd werden door Chinese leveranciers die kinderen van soms 12 tot 14 jaar te werk stelden in erbarmelijke omstandigheden.

Ik blijf erbij dat hij voor een versnelling gezorgd heeft in de manier waarop wij vandaag met digitale oplossingen zoals tablets en smartphones omgaan, maar of hij daarvoor over 100 jaar nog de hemel in geprezen zal worden, dat betwijfel ik zeer sterk. Hij was helemaal geen heilige.’

Wat moeten we echt onthouden van Steve Jobs?
Blyaert: ‘Zijn grote kracht was dat hij innovatie herkende. De iPod was bedacht door een zekere Tony Fadell die zijn idee in 2000 niet verkocht kreeg bij Philips. Jobs nam hem wel onder de arm en legde daarmee de basis voor de iPhone en de iPad. Zijn drang naar gebruiksvriendelijkheid en perfectie maakte het plaatje rond.

Hij is er wonderwel in geslaagd om rond Apple een aura van onvoorwaardelijke liefde te creëren bij gebruikers die dan ook nog een groot bedrag willen neertellen voor zijn mobieltjes. Heel wat bedrijfsleiders en marketeers kijken daar vol bewondering naar.

Zijn presentaties waren beresterk en worden nog steeds als leidraad gehanteerd. Een charismatische leider ook die er als gehaaide zakenman in slaagde Apple naar het grootste beursgenoteerde bedrijf ooit te sturen.’

Een jaar na zijn dood lijkt het alsof innovatie op een lager pitje draait en het charisma van Apple afbrokkelt.
Blyaert: ‘Een dergelijk tempo van innovatie kan je niet volhouden. Ook mét Steve Jobs was dat ongetwijfeld teruggeschroefd. Inmiddels hebben trouwens bijna alle concurrenten een gelijkaardig of nog beter aanbod klaar. Er komt heel wat digitaal snoepgoed op ons af in de komende maanden. Dat Apple voor een gesloten ecosysteem koos, wordt stilaan haar zwakte.
Door de veelvuldige processen tegen concurrenten zoals Samsung heeft het charisma van Apple ook een flinke deuk gekregen. Het schept een beeld van een venijnige en keffende oude vrijster die het niet kan hebben dat een ukkie voor haar deur komt spelen. Voor een bedrijf met meer dan 50 miljard euro cash wekt dat weinig sympathie op.

En toch worden er weer miljoenen iPhone5-toestellen verkocht en staat de koers torenhoog. Wie tien jaar geleden Apple-aandelen kocht, hoeft vandaag niet langer te werken. Die heeft al lang zijn Appeltje voor de dorst.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content