Stroompanne bij datacenter LCL

. © .
Pieterjan Van Leemputten

LCL, dat vorige week kritiek uitte op het dataverlies bij Google, kampte vlak voor het weekend zelf met een stroompanne. Het zou gaan om een uitzonderlijke situatie.

Het gaat om het Antwerpse datacenter van LCL dat, volgens de statuspagina van hostingbedrijf Nucleus (en eerst opgemerkt door Ispam.nl) op 28 augustus tussen 3.39 uur en 12.05 uur problemen ondervond. De panne zelf duurde anderhalf uur waarna het merendeel van de servers weer operationeel waren. Voor een paar klanten duurden de problemen wel tot de middag.

LCL bevestigt aan onze redactie dat er problemen zijn geweest in de Antwerpse vestiging. Over wat er precies foutliep wil het bedrijf niet in detail treden omdat het om zeer specifieke complexe materie gaat. Maar de klanten van het bedrijf krijgen wel een uitgebreide technische briefing over het voorval.

De panne gebeurde in de nacht van donderdag op vrijdag, een dag nadat LCL een maandelijkse stroomonderbreking oefende. Al staat die los van het incident. De geplande onderbreking ging door in de vestiging in Aalst terwijl de panne de nacht erop in Antwerpen plaatsvond.

Beter voorbereid

Het is een ongelukkig toeval dat LCL net wordt getroffen de week nadat bekend raakte dat Google in zijn Belgisch datacenter data verloor door een zomerstorm. LCL’s managing director Laurens Van Reijen wees de informatiegigant er toen op dat Tier 3-datacenters beter voorbereid zijn op dergelijke incidenten. Zo hoor je als clouddienst best een kopie van de gegevens in een nabijgelegen datacenter te bewaren voor zulke problemen.

LCL levert datacenterinfrastructuur voor bedrijven die clouddiensten aanbieden. De keuze om in real time een kopie te maken op een andere locatie ligt bij die bedrijven, al raadt LCL steeds aan dit te doen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content