Stroompanne bij Scarlet
Zaterdagavond viel de stroom in het Scarlet datacenter uit. Alle colocation- én de 185.000 ADSL-klanten van Scarlet werden getroffen door de panne.
Zaterdagavond viel de stroom in het Scarlet datacenter uit. Alle colocation- én de 185.000 ADSL-klanten van Scarlet werden getroffen door de panne.
Christophe Vanlessen van hostingbedrijf Xhost is niet bepaald opgezet met het voorval. “Tot nu toe hebben wij nog steeds geen bericht ontvangen van Scarlet. Wij weten alleen dat de stroom uitviel voor de webhosting en domeinnamen van 22.000 klanten bij Xhost. Maar het waren duidelijk alle colocation diensten én de internetverbinding van 185.000 ADSL-klanten die wegvielen.” Pas na anderhalf uur was het probleem van de baan.
Een zelfde geluid horen we bij Jonas Dhaenens, ceo van het Gentse hostingbedrijf Combell dat via het overgenomen Easyhost ook last ondervond van de panne. Dhaenens schat dat ongeveer 25.000 klanten getroffen waren. “Volgens onze cijfers, is de stroom zaterdagavond uitgevallen rond kwart na 5 ‘s avonds. Ongeveer 20 minuten later was de stroomvoorziening weliswaar hersteld, maar toch duurde het nog zo’n halfuurtje voor alle systemen weer ‘up and running’ waren”, zegt Dhaenens die bevestigt dat er tot op heden nog geen officieel bericht van Scarlet binnengekomen is. “Naar wij gehoord hebben van interne contacten zou er iets misgelopen zijn tijdens een maintenance-procedure”, zegt Jonas Dhaenens nog.
Op een uurtje tijd waren de websites van meeste klanten van Easyhost/Combell weer online. Toch moest er door techniekers tot een stuk in de nacht verder gewerkt worden omdat hier en daar enkele hardwareproblemen opdoken als gevolg van de stroompanne. “Een stroompanne heeft dikwijls een hele kettingreactie tot gevolg”, zegt Dhaenens.
Scarlet bevestigt op zijn website dat “de dienstverlening tijdelijk onderbroken werd door een stroomstoring.” Klanten die toch nog hinder zouden ondervinden met surfen of telefoneren, worden aangeraden om hun Scarlet Box tien minuten zonder stroom te zetten. Overigens blijkt net nu de telefonische klantendienst van de operator niet bereikbaar te zijn. Toeval?
Gert Post, directeur van Scarlet, bevestigt in een telefonische reactie dat de panne veroorzaakt werd door een probleem met de stroomvoorziening. Tijdens een gepland onderhoud van de backup-stroomgeneratoren door een externe firma, is er een kortsluiting ontstaan bij het opnieuw inschakelen van de toestellen. Gert Post minimaliseert wel de impact. “Het was niet het hele netwerk van Scarlet dat plat ging, maar enkel een aantal knooppunten in de buurt van Vilvoorde. De ADSL-klanten in die buurt hebben even zonder internet gezeten, net als een aantal colocation-diensten.”
Gert Post ontkent overigens dat er geen officiële mededeling verstuurd zou zijn. “Onze belangrijkste klanten hebben we wel degelijk gecontacteerd, maar we gaan zeker nakijken of er eventueel iets misgelopen is waarom sommigen toch geen informatie gekregen hebben”, zegt de directeur van Scarlet nog. En de klantendienst? “Op onze website staat wel dat die niet telefonisch bereikbaar is, maar dat komt enkel omdat we willen vermijden dat die nog verder overbelast raakt.” Momenteel zouden alle problemen voor de klanten van de baan zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier