Studenten Hogeschool Mechelen bouwen crossmediaal jongerenplatform

De studenten journalistiek van de Katholieke Hogeschool Mechelen (KHM) hebben met supo.be een website gelanceerd als ‘jong’ alternatief voor reguliere nieuwssites. In de komende maanden moet supo verder uitgroeien tot een volwaardig crossmediaal jongerenplatform.

De studenten journalistiek van de Katholieke Hogeschool Mechelen (KHM) hebben met supo.be een website gelanceerd als ‘jong’ alternatief voor reguliere nieuwssites. In de komende maanden moet supo verder uitgroeien tot een volwaardig crossmediaal jongerenplatform.

In oktober gaat suporadio van start, een internetradio die de ambitie heeft om de klok rond uit te zenden. Ietsje later volgt supoTV, dat nieuwsuitzendingen van vijftien minuten zal aanbieden over onderwerpen zoals cultuur, sport, lifestyle en entertainment. Omdat de hogeschool zich met het platform specifiek op de doelgroep 16-24 richt, is het project uniek in België. Er is (nog) geen alternatief, als je sociale websites zoals Facebook of MySpace even buiten beschouwing laat.

“Jongeren tussen 16 en 24 kunnen om hun nieuwshonger te stillen terecht op ‘Zatte Vrienden’ of ‘YouTube’ enerzijds, en de websites van ‘De Standaard’ of ‘Het Laatste Nieuws’ anderzijds”, legt bezieler Tom Rumes van de KHM uit. “Met supo positioneren we ons daar netjes tussen in. Intussen lokt onze website al meer dan duizend bezoekers per dag, en dit zonder ruchtbaarheid te hebben gegeven aan het project.”

Rumes droomt hardop van een crossmediale ‘community’, die naarmate ze groter wordt, meer nieuwsberichten gaat leveren. Ook content op mobiele platformen zoals de iPod behoort tot de toekomstdromen. Maar juist op contentvlak knelt het schoentje momenteel: vandaag worden er gemiddeld tien tot vijftien nieuwe berichten gepost op de website. Dat is te weinig, beseft ook Rumes.

“Gelukkig hebben we 200 potentiële redacteurs rondlopen in onze opleiding journalistiek. Het is de bedoeling dat ze zo vaak mogelijk op stap gaan met de camera of de pda, en degelijke content leveren. Nu we nog in de opstartfase zitten, coveren we vooral groot-Mechelen. In de toekomst nemen we heel Vlaanderen onder handen.”

Dat er interesse is voor het project, moet blijken uit het feit dat de Zweedse meubelmaker Ikea een flinke duit in het zakje wil doen voor de inrichting van de ‘radiostudio’. En hoeft het te verbazen dat ook Bart Somers en Caroline Gennez supo erg genegen zijn? “Om het platform leefbaar te houden, volgen er ook experimenten met Google Ads”, aldus nog de docent journalistiek. “In een later stadium willen we ook reclameboodschappen verkopen via het radioplatform. Of kunnen we onze televisieuitzendingen misschien bij Telenet aan de man brengen.”

Om zo geloofwaardig mogelijk over te komen bij het jonge volkje, wil Rumes niet gehoord hebben van een link naar zijn school. “Het is een wel project van de Hogeschool, maar het is beter dat de doelgroep daar niet mee om de oren geslagen wordt. Trouwens, als we ooit echt inkomsten zouden genereren, is het allicht beter om te evolueren naar een ander model, een vzw bijvoorbeeld.”

[www.supo.be]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content