“Studie over jobverlies door ict is nonsens”
Agoria is niet te spreken over de studie van het Federaal Planbureau die stelt dat de toename van ict-gebruik gepaard gaat met jobverlies in ons land. “Door rampscenario’s te lanceren maakt de studie de bevolking wantrouwig tegenover nieuwe technologieën.”
[Gisteren berichtten we] over een studie van het Federaal Planbureau. Die stelde dat ruim 17 procent van de Belgische jobs (of zo’n 700.000 jobs) ‘zou kunnen’ verhuisd worden naar het buitenland door het toenemende gebruik van ict. Voor de ict-sector en de financiële wereld bleek de dreiging het grootst. In de verzekeringen- en pensioenensector kon 87,5 procent van de jobs naar het buitenland verhuizen. ‘Computer- en gerelateerde diensten’ kon 78,8 procent van de banen offshoren.De federatie voor de technologische sector Agoria is op z’n zachtst gezegd ‘not amused’ met de studie. Agoria heeft het over “een gebrek aan nuancering”. “Door rampscenario’s te lanceren maakt de studie de bevolking wantrouwig tegenover nieuwe technologieën.”Agoria heeft ook een boel cijfers als tegenwerping. “Iets meer dan de helft van de nieuwe jobs in de dienstensector is er dankzij de ict gekomen. Het gaat om zo’n 120.000 jobs op een totaal van 240.000 in de afgelopen 10 jaar.”Ook met de stelling dat offshoring 79 procent van de ict-jobs hypothekeert, kan Agoria niet leven. “Nonsens,” aldus de federatie. “Agoria ontkent niet dat activiteiten zich verplaatsen naar Oost-Europa of Zuidoost-Azië. Maar volgens onze ramingen zou het echter maar gaan om 3000 tot 6000 arbeidsplaatsen op lange termijn op een totaal van 60 000 banen. Er moet bovendien op worden gewezen dat het aantal banen in de ict-sector tussen 1995 en 2006 met maar liefst 25.000 is toegenomen. Voor dit jaar verwacht Agoria nog een nettocreatie van 1500 jobs. Ict creëert veel meer jobs dan er verdwijnen in de sector.”Agoria schiet met scherp op de methodologie van het Federaal Planbureau. Volgens de studie is een arbeidsplaats in gevaar als ze aan 4 criteria beantwoordt: de job vereist intensief gebruik van ict, de geleverde dienst kan via ict worden verhandeld, de job heeft een grote informatie- en kennisinhoud en vereist geen persoonlijk contact. “De meeste werknemers in de Belgische ict-sector werken voor lokale klanten met wie regelmatig contact noodzakelijk is om de dienstverlening tot een goed einde te brengen,” argumenteert Agoria. “Naast hun informaticacompetenties beschikken deze werknemers ook over communicatieve, commerciële en emotionele vaardigheden. Het zijn typische voorbeelden van competenties die moeilijk naar Roemenië of Indonesië kunnen worden gedelokaliseerd.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier