Studio 100 stelt virtuele 3D-wereld Wanagogo voor
Studio 100 lanceert met Wanagogo een digitaal platform waar 2 jaar aan gewerkt is. “Noem het een soort Netflix, Spotify en bibliotheek voor kinderen”, zegt projectleidster Trees De Bruyne.
Wanagogo is de naam van het gloednieuwe digitale platform waaraan Studio 100 en de Canadese game-ontwikkelaar Frima twee jaar gewerkt hebben. Met het platform hoopt Studio 100 een inhaalslag te maken en snel uit te groeien tot dé referentie in digitaal kinderentertainment. In de virtuele wereld van Wanagogo kruipen de kinderen in de huid van een avatar en ontdekken ze de wereld van de gekende Studio 100 figuurtjes als Samson en Gert, K3, Bumba en Maya de Bij. Ze kunnen hun virtuele huis zelf inrichten, spelletjes spelen, of chatten met hun (school)vriendjes.
Tablet first
“Het platform is met ‘tablet first’ in gedachten ontworpen”, legt projectleidster Trees De Bruyne uit. “Het idee kwam van Gert Verhulst die altijd al een 360°-aanpak nastreefde en die voor de verdere digitale uitbouw verder wilde gaan dan losse apps of games. Het is hij die ook een educatief luik in het platform wou”, zegt De Bruyne. Voor dat educatieve luik valt Studio 100 terug op het ‘connectivisme’: een leertheorie rond de effecten van technologie op het leren in het digitale tijdperk. Voor de app zelf werkte Studio 100 ook samen met onderzoeksteams van de UGent, KU Leuven en UHasselt. Het Gentse Lin.K verzorgt via linkID de profilering, het login- en betalingsgedeelte. Het eigenlijke platform is door het Canadese Frima ontwikkeld op basis van Unity.
Geen in-app aankopen
Met écht geld kan je niets kopen in Wanagogo – geen ‘in app purchases’ dus, en er is ook geen plaats voor reclame: een bewuste keuze van Studio 100 om het vertrouwen van de ouders te behouden. Wel kunnen ouders via het Wanaboss-onderdeel elke dag 100 virtuele munten schenken aan hun kinderen waarmee die dan hun avatar bijwerken of meubels kopen voor hun virtuele huis.
In het Wanamixx-luik zitten dan weer honderden tv-programma’s, films, musicals, clips en e-boeken van de bekende Studio 100-figuren. “Eigenlijk kan je stellen dat dit een mix is van Spotify en Netflix, maar dan voor kinderen met de door hen geliefde helden”, vertelt Trees De Bruyne nog.
Europese ambities
Wanagogo is beschikbaar vanaf 20 december. Na een gratis testperiode in de kerstvakantie zal een abonnement met drie gebruikersaccounts tien euro per maand kosten. Studio 100 wil het platform ook buiten België doen groeien in de volledige Europese markt en als het even kan ook daarbuiten. Hoeveel precies Studio 100 investeert in het digitale project, wil het bedrijf liever niet kwijt. Maar het gaat in ieder geval om meerdere miljoenen euro’s, zoals we tijdens de lancering konden opvangen. “Maar een budget als Call of Duty is het zeker ook niet”, lacht Martin Rhéaume, vp production van Frima.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier