T-Mobile eist alleenrecht op magenta

Deutsche Telekom – eigenaar van telecomoperator T-Mobile in Nederland – heeft de bekende magenta kleur uit het logo laten registreren bij het Europees merkenbureau. Een aantal Nederlandse bedrijven werden ondertussen al verzocht om de fel roze kleur niet meer te gebruiken.

Deutsche Telekom – eigenaar van telecomoperator T-Mobile in Nederland – heeft de bekende magenta kleur uit het logo laten registreren bij het Europees merkenbureau. Een aantal Nederlandse bedrijven werden ondertussen al verzocht om de fel roze kleur niet meer te gebruiken.

T-Mobile wil duidelijk niet dat in Nederland andere bedrijven dezelfde kleur gebruiken voor hun reclamecampagnes of als ‘huiskleur’. Het ict-bedrijf Compello uit Zwolle werd al aangeschreven en verzocht om de kleur niet meer te gebruiken. Ook de radiozenders Slam FM en 100 Procent NL kregen al een soortgelijk verzoek in de bus.

Marijke Sinnema, marketing manager van Compello bijt in een reactie tegen het Nederlandse persbureau ANP van zich af: “Ook wij hebben de kleur gedeponeerd bij het merkenbureau voor negentien landen! We zijn nu in overleg met een advocaat om te bekijken wat we moeten doen. We voelen ons overvallen door Deutsche Telekom en laten het er niet bij zitten.”

Volgens Hans van der Vlies, PR-manager bij T-Mobile Nederland, ziet Deutsche Telekom een eventuele rechtszaak alvast met vertrouwen tegemoet. “De kleur magenta in combinatie met ICT en telecommunicatie is geregistreerd en voorbehouden aan Deutsche Telekom. Dergelijke bescherming van het beeldmerk van een bedrijf is zeker niet ongebruikelijk. De kleur magenta is een onderdeel van ons beeldmerk, wij stoppen veel geld in de promotie ervan, en zullen de rechten ervan ook blijven beschermen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content