Te weinig wetenschappelijke en technische diploma’s in Vlaanderen

Het beleid om jongeren te stimuleren richting wetenschappelijke en technisch richtingen mist slagkracht. Er is dringend nood aan een nieuw strategisch plan.

Het beleid om jongeren te stimuleren richting wetenschappelijke en technisch richtingen mist slagkracht. Er is dringend nood aan een nieuw strategisch plan. Dat is het advies van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) en de Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie (VRWI).

Vlaanderen kampt vandaag met een structureel tekort aan exacte en toegepaste wetenschappers en technisch geschoolden. Vlaanderen scoorde in 2005 de vierde laagste plaats (19,6 procent) op 14 Europese landen inzake het percentage diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologie in het hoger onderwijs. Vlaanderen blijft ook een stuk onder het Europese gemiddelde van 24,1 procent.

Het huidige beleid om jongeren richting technische en wetenschappelijke diploma’s te stimuleren, mist volgens beide adviesraden slagkracht. “Het blijft te vaak bij tijdelijke projecten en er is te weinig samenhang. Een vernieuwd beleid is hoogdringend”, zegt Harry Martens, voorzitter van de Vlor-werkgroep ‘wetenschap en techniek’.

De VRWI en de Vlor pleiten voor een grondige mentaliteitswijziging in Vlaanderen om wetenschappen en techniek populairder te maken. De motor achter dit beleid moet één platform worden, dat moet kunnen rekenen op de financiering en het langetermijnengagement van regering en parlement. De adviesraden verwijzen naar Nederland, waar een dergelijk platform al concrete resultaten opleverde.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content