‘Technologie maakt onze families hechter’

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Een Europese studie van Samsung moet ontkrachten dat technologie ons asociaal maakt. “Ondanks het feit dat we dagelijks gedurende bijna 8 uur elektronische toestellen gebruiken, zijn onze families hechter dan ooit tevoren.”

Een Europese studie van Samsung moet ontkrachten dat technologie ons asociaal maakt. “Ondanks het feit dat we dagelijks gedurende bijna 8 uur elektronische toestellen gebruiken, zijn onze families hechter dan ooit tevoren.”

De ‘Samsung Techonomic Index’, uitgevoerd in samenwerking met Ipsos Mori, moet inzicht bieden in hoe we vandaag leven, winkelen en met elkaar communiceren.

Het onderzoek toont niet alleen aan dat we gemiddeld 18 toestellen in huis hebben (waarvan 2 televisies en 2 mobiele telefoons), maar ook dat Belgische consumenten hun mobiele telefoon, naast bellen, het meest gebruiken voor het verzenden van sms’jes (86 procent), het nemen van foto’s (34 procent) en surfen op het internet (24 procent).

Hechter dan ooit

Het is een gekend straatbeeld: iedereen loopt blind voor zich uit, verzonken in onze mobiele apparaten. De vraag maakt ‘technologie ons asociaal’ duikt dan ook snel op.

Dit onderzoek poogt die stelling toch wat te ontkrachten. Bijna twee derde (64 procent) van de respondenten geeft immers aan dat technologie (zoals mobiele telefoons, sociale netwerksites, e-mail, etc.) hen eerder dichter tot hun familie brengt dan hen er van scheidt.

De kanalen die we gebruiken om te communiceren, zijn uiteraard wel significant veranderd. Waar pakweg 20 jaar geleden een handgeschreven brief, postkaart of conversaties in levende lijve de meest gebruikte communicatievormen waren, zijn vandaag bellen, sms’en, chatten en sociale netwerksites – naast conversaties in levende lijve – terug te vinden in de top 5.

De meerderheid van de Belgische bevolking communiceert met zijn directe omgeving via telefoon (81 procent) en sms (74 procent), gevolgd door conversaties in levende lijve (70 procent), e-mail (46 procent) en sociale netwerksites (23 procent).

Video-gesprekken (6 procent) en mobiel chatten (9 procent) winnen, zelfs bij de oudere Belgische bevolking, duidelijk aan populariteit, ten koste van postkaarten (2 procent) en handgeschreven brieven (1 procent).

Een derde (36 procent) van de Europese ouders communiceert via sms met hun kinderen; 29 procent gebruikt e-mail en 15 procent gebruikt video-gesprekken, terwijl kinderen voor 85 procent van de tijd aan de hand van telefoongesprekken met hun ouders communiceren.

Mobiele telefoon vaakst gebruikt om te sms’en en foto’s te nemen

Naast communicatie worden technologische en huishoudelijke apparaten het meest gebruikt voor ontspanning. Bijna twee derde van de respondenten (62 procent) geeft aan dat ze al eens een spel gespeeld hebben of een ontspannende app hebben gedownload; een derde (35 procent) kijkt regelmatig televisie via het internet en 28 procent leest boeken, kranten en magazines op een tablet.

Belgen gebruiken hun mobiele telefoon, naast bellen, het meest voor het verzenden van sms’en (86 procent), het nemen van foto’s (34 procent), surfen op het internet (24 procent), het sturen van e-mails (23 procent) en het bezoeken van sociale netwerksites (21 procent).

Belgische mannen gebruiken hun mobiele telefoons daarnaast ook voor apps (20,5 procent) en e-banking (10,8 procent), terwijl vrouwen deze meer gebruiken voor sociale netwerksites (24,6 procent), zoekmachines (8,7 procent) en om te filmen (4,1 procent).

Wanneer men toestellen gebruikt om televisie, video’s of films te kijken dan doen Europese respondenten dit gemiddeld één uur en acht minuten per dag. Bovendien spenderen ze één uur en vier minuten aan het downloaden van films, 55 minuten aan het beluisteren van muziek online en 49 minuten aan het downloaden van muziek.

Andere feiten die blijken uit de studie:

• Op jaarbasis spenderen Europeanen gemiddeld 573 euro aan computers en laptops; 512euro aan televisie; 390 euro aan kookapparatuur; 385 euro aan schoonmaaktoestellen en 224 euro aan mobiele telefonie.
• Een nieuwe tablet wordt meestal als geschenk gekocht; een nieuwe televisie en gsm omdat we betere prestaties wensen of omdat de vorige niet goed meer werkte. We kopen een nieuw mobiel toestel ook omdat het iets minder zou wegen.
• Technologie heeft ook een impact op relaties; zo kunnen sociale netwerksites helpen om meer contact te hebben met de directe omgeving, maar langs de andere kant geeft 7 procent van de respondenten aan relaties te beëindigen via sms, 17 procent via een telefoongesprek en 3 procent via mail.
• 17 procent van de vrouwelijke respondenten speelt dagelijks games op mobiele toestellen, en 26 procent zet aan tot het spelen van games in het huishouden. Wanneer de vrouwelijke respondenten spelletjes spelen op hun mobiele toestel doet 11 procent van hen dit gedurende meer dan een uur, 21 procent spendeert hier gemiddeld tussen 30 en 60 minuten aan per dag, 29 procent 15 tot 30 minuten.

De studie van Samsung is gebaseerd op onderzoek dat online werd afgenomen bij 5.000 respondenten tussen 18 en 65 jaar oud verspreid over zes Europese landen (VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië & België). De studie werd uitgevoerd door het European Samsung Lifestyle Research Lab in samenwerking met Ipsos Mori.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content