Telco’s zijn Europese topmerken

Naast gsm-fabrikant Nokia, de nummer 1, scoren de telecombedrijven erg goed in de lijst van meest waardevolle Europese merken.

Naast gsm-fabrikant Nokia, de nummer 1, scoren de telecombedrijven erg goed in de lijst van meest waardevolle Europese merken.

Het grootschalige onderzoek naar ruim 3000 merken in 24 landen werd uitgevoerd door casinogroep Novomatic en de bankgroep Raffeisen in opdracht van het European Brand Institute. Nokia, de gsm-reus uit Finland, blijkt het Europese topmerk te zijn, met een waard van 32,33 miljard euro. Plaatsen 2 en 3 zijn voor LVMH (van onder meer Louis Vuitton) en voedingsgigant Unilever. Het enige Belgische merk in de top 50, op nummer 10, is bierbrouwer Inbev.

Opvallend is dat telecombedrijven erg goed vertegenwoordigd zijn in de top 50: Telefonica (Spanje) krijgt plaats 4 met 23,86 miljard euro, Vodafone plaats 5 met 22,55 miljard euro en Deutsche Telekom plaats 7 met 18,27 miljard euro. Telecom Italia staat verder op de 24ste plaats, Nokia-concurrent Ericsson op 25 en BT op 28.

De waarde van de merken van telco’s is zo goed voor 10,8 procent van de totale merkwaarde in Europa, die trouwens 137 miljard euro bedraagt. Enkel de financiële dienstensector en consumentengoederen doen beter.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content