Tele Atlas-ceo Alain De Taeye aan het woord

Trends Magazine kreeg Alain De Taeye, ceo van Tele Atlas, aan de lijn. Hij verwacht geen leegloop van klanten door het (waarschijnlijke) samengaan met TomTom.

Trends Magazine kreeg Alain De Taeye, ceo van Tele Atlas, aan de lijn. Hij verwacht geen leegloop van klanten door het (waarschijnlijke) samengaan met TomTom.

Het bod waardeert Tele Atlas op ongeveer 2 miljard euro, wat 6,3 keer de verwachte omzet 2007 is en ongeveer 28 keer de verwachte courante operationele bedrijfskasstroom (ebitda) van 65 miljoen voor 2007.

“Is het nog niet hoog genoeg?” lacht chief executive officer Alain de Taeye van Tele Atlas als we hem vragen of hij geen hoger bod verwacht. “Het is een schone prijs, een eerlijke waardering. Je moet van goeden huize zijn om daar iets tegenover te zetten,” zegt de Taeye. (Volgens berekeningen van de Nederlandse website Z24 kan de overname De Taeye persoonlijk 12,5 miljoen euro opbrengen, aangezien de topman zelf 880.000 opties van Tele Atlas bezit. Ongeveer de helft daarvan is gebonden aan voorwaarden, maar bij een overname kan het zijn dat die vervallen. Redactie Data News)

De chief executive officer onderstreept dat het bod er is gekomen onder druk van twee evoluties. Langs de ene kant willen klanten werkelijk actuele kaartinformatie en het is zeer moeilijk voor Tele Atlas om daaraan te voldoen.

Langs de andere kant heeft TomTom onlangs Mapshare uitgebracht, een systeem waarbij de gebruikers van sommige TomTom-modellen zelf hun kaarten kunnen aanpassen en de wijzigingen met elkaar delen. “Twintig miljoen ogen zien meer dan 200,” zegt de Taeye, verwijzend naar de tien miljoen verkochte TomTom apparaten, vergeleken met het aantal testrijders dat Tele Atlas op de baan heeft. De Taeye: “Communities vormen een nieuwe vorm van data input. De vraag is dan: wat is die community input waard, vergeleken met onze technologische basis, die ook niet niks is. Als je beide bedrijven onder dezelfde aandeelhouders brengt, is dat probleem opgelost.”

Omdat ook de andere afnemers van Tele Atlas-gegevens baat hebben bij zeer actuele kaarten, verwacht hij geen leegloop uit protest tegen het samengaan met een concurrent. “Je zou kunnen verwachten dat een klant als Mitac (Mio) zal weglopen. Emotioneel zou dat kunnen, maar als je logisch blijft, zie je dat ze juist een beter product van ons krijgen.”

“Het komt bruusk over. Het kon niet anders. Zowel Tele Atlas als TomTom zijn publiek genoteerde bedrijven,” geeft hij toe over de aankondiging, waarover de belangrijke klanten meteen een e-mail ontvingen en een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek.

Het aandeel van TomTom spurtte na het nieuws 12 procent hoger op Euronext, om dan een ietsje van zijn winst prijs te geven.

Tele Atlas zou in 2007 zo’n 3 miljoen euro winst voor belastingen en financiëel resultaat boeken (ebit) en een nettoverlies van 5 miljoen euro.

De historische aandeelhouders van Tele Atlas – de familie de Pont (IAM) – en de aandeelhouders met een zitje in de raad van bestuur steunen het bod. Samen hebben ze 17,4% van het kapitaal. De rest van het aandeelhouderschap van Tele Atlas is zeer versnipperd.

Tele Atlas is na Navteq de grootste leverancier van gegevens voor digitale kaarten ter wereld en stelt in Gent ongeveer 350 mensen te werk. De twee groten vormen op wereldvlak min of meer een duopolie, met Tele Atlas meer gericht op persoonlijke navigatie, Navteq op autonavigatie.

Ook voor Walter Masterlinck, gedelegeerd bestuurder van Transics, was het overnamebod van TomTom op Tele Atlas een complete verrassing. “Het is een trend om de content (nvdr – iTunes bijvoorbeeld) en de aanbieder naar de gebruikers toe (iPod) te combineren. Dat concept heeft zin,” zegt hij. Hij ziet in het overnamevoorstel een poging van TomTom om dieper in de waardenketen te gaan en de felle concurrentie en lage marges op hardware uit de weg te gaan. “TomTom zat sinds zijn beursgang op een grote hoeveelheid cash,” wijst Mastelinck.

De impact voor Transics, dat vrachtwagens integreert in de informaticasystemen van transporteurs en hun opdrachtgevers, op zich is klein. “Wij kunnen zowel met gegevens van Tele Data als met gegevens van Navteq werken, hoewel we in de huidige navigatiesystemen meest met Tele Data werken,” zegt Mastelinck. “Onze toepassingen zijn onafhankelijk van de bronleverancier.” Hij verwacht dat TomTom, dat tot nog toe vooral op de consument was gericht, nu ook actiever zal worden in zakelijke toepassingen, waar het zal concurreren met onder meer Alturion (Punch), PTV (de leverancier van Transics) en Franse en Israëlische aanbieders.

De persdiensten van Nokia, Google en gps-bouwer Garmin gaven niet thuis op onze vraag om een commentaar, waarschijnlijk ook al vanwege de tijdsverschillen. Gedelegeerd bestuurder Paul Notteboom van Mitac Benelux (Mio) kon niet worden bereikt in Taiwan. Eind juli is een uitstekend moment om een controversiële overname op de rails te zetten.

Researchdirecteur Telematica en Automobiel Michael Ippoliti van het gespecialiseerde onderzoeksbureau ABI Research onderstreept vooral dat TomTom een enorm kostenvoordeel zou halen uit de overname. “Kaartgegevens zijn de belangrijkste costcomponent in navigatietoestellen. Wanneer de grootste fabrikant van persoonlijke navigatietoestellen miljoenen dollars kan besparen op licenties, zal dat een impact hebben op de markt. TomTom reduceert zijn kosten, terwijl concurrenten tegelijk minder opties hebben, wat hen dan weer in de armen van Navteq zal drijven. Navteq krijgt een feitelijk monopolie, tenzij TomTom een legitiem open bedrijfsmodel ontwikkelt.” Volgens Ippoliti is de “Wiki-Map” benadering (waarbij gebruikers zelf kaartinformatie invoeren, naar analogie met de Wikipedia encyclopedie) “interessant maar nog niet erg nuttig”. Ook hij sluit niet uit dat er een tegenbod komt van partijen zoals Google, Microsoft of Nokia.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content