Europese Commissie wil opkomst van pan-Europese telecomgiganten stimuleren

© Getty Images/iStockphoto

De Europese Commissie bepleit de uitbouw van een eengemaakte Europese telecommarkt. Dat moet de opkomst van grote pan-Europese spelers stimuleren en de grote investeringen mogelijk maken die nodig zijn om supersnelle breedbandnetwerken uit te rollen.

De Commissie schetste woensdag in een witboek de uitdagingen waarmee de telecomsector in de Europese Unie wordt geconfronteerd. Tegen 2030 moet ongeveer 200 miljard euro worden geïnvesteerd in de uitrol van de supersnelle netwerken die nodig zijn voor de enorme toename van het dataverkeer en de toepassing van de technologieën van de toekomst, zoals geautomatiseerd rijden.

‘Te gefragmenteerd’

‘We hebben de grootste digitale interne markt in de vrije wereld, anderhalf keer groter dan de Amerikaanse. We moeten daarvan kunnen profiteren om deze zeer grote infrastructuur te ontplooien’, legde Eurocommissaris voor Interne Markt Thierry Breton uit. De Fransman betreurt dat het regelgevend kader te gefragmenteerd is, met 27 nationale wetgevingen. Hij bepleit een echte Europese digitale markt om de opkomst van pan-Europese spelers te vergemakkelijken.

Ook Eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager wil sterkere Europese spelers ‘die de vruchten plukken van schaalvoordelen’. Momenteel is de markt erg gefragmenteerd, met vaak drie tot vier spelers per lidstaat. ‘Vanuit het oogpunt van het concurrentiebeleid verhindert niets de grensoverschrijdende fusies van operatoren’, zo onderstreepte ze. De fragmentatie heeft volgens haar eerder te maken met de uiteenlopende regelgevingen.

De Europese organisatie van telecomoperatoren (Etno) begroet ‘de inspanningen van de Europese Commissie om de weg te openen naar een beleid dat meer is gericht op innovatie, meer georiënteerd op de toekomst en dat bevorderlijk is voor investeringen’.

Roep om financiële bijdrage

De Commissie ging echter niet in op de oproep voor een financiële bijdrage van de techgiganten voor de kosten van het dataverkeer die ze genereren. De telecomoperatoren, naar het voorbeeld van Deutsche Telekom, Orange en Vodafone, vragen zo’n mechanisme, met het argument dat diensten als YouTube, Netflix en Facebook een groot deel van de capaciteit van hun netwerken opslokken.

Het witboek vormt het startschot voor een breed debat onder alle belanghebbenden. Tot juni kunnen ze hun bijdragen indienen.

Partner Content