
Nederlandse banken willen weten wanneer je belt om fraude tegen te gaan

De Nederlandse banksector en de telecombedrijven pleiten ervoor om het wettelijk mogelijk te maken dat banken live kunnen controleren of iemand aan het bellen is tijdens een overschrijving. Zo willen ze fraude voorkomen.
Ongeveer 75 procent van de frauduleuze overschrijvingen gebeuren tijdens een telefonisch gesprek zeggen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en telecomfederatie NLconnect. Slachtoffers worden opgebeld en misleidt om een bepaalde betaling uit te voeren, of bevestigingscodes door te geven waarmee hackers de overschrijving kunnen uitvoeren.
Daarom vragen de twee organisaties aan de Nederlandse regering en de Tweede Kamer om de telecomwetgeving aan te passen zodat banken en operatoren kunnen samenwerken om te controleren of iemand aan het bellen is tijdens een transactie. De bank zou dan kunnen ingrijpen wanneer er meerdere aanwijzingen zijn dat het om een frauduleuze handeling gaat.
Het idee krijgt de naam Line Busy mee en wordt vandaag ook al toegepast in onder meer het VK onder de naam Scam Signal. Daar zou het aantal geslaagde fraudepogingen intussen met meer dan veertig procent zijn afgenomen. De banken verwachten dat zo’n cijfers ook in Nederland kunnen gehaald worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier