Telenet-aanbod voor ex-UPC-klanten zorgt voor gemor

Zowel Telenet-klanten als ex-UPC’ers morren over het aanbod dat de kabeloperator aan de klanten van het eind vorig jaar overgenomen bedrijf doet. Voor de eersten is het oneerlijk, voor de laatsten te zwak.

Zowel Telenet-klanten als ex-UPC’ers morren over het aanbod dat de kabeloperator aan de klanten van het eind vorig jaar overgenomen bedrijf doet. Voor de eersten is het oneerlijk, voor de laatsten te zwak.

Telenet kocht eind vorig jaar UPC België, dat vooral actief is in Brussel en Leuven. Het Mechelse kabelbedrijf zet vanaf 10 december vroegere UPC-klanten over naar eigen formules, zo blijkt uit een mailing naar die mensen. Zowel de ex-UPC’ers (Chello) als de huidige Telenet-klanten zijn echter niet echt te spreken over het aanbod.

Chello-abonnees krijgen een hogere uploadsnelheid en ruimere datalimieten dan de normale Telenet-abonnees. Maar Chello Extreme-klanten gaan er in feite op achteruit, schrijft Tweakers.net. Dat type abonnement zal worden omgezet naar Telenet Turbonet, met 1Mbit in plaats van 2Mbit upload en een harde datalimiet van 65GB in plaats van een fair use policy, waarmee tot enkele honderden gigabytes kon worden gedownload. De prijs blijft hetzelfde: 59,95 euro.

Telenet Turbonet-klanten zien dat dan weer met lede ogen aan. “Voor de 65 GB datavolume moeten gewone Telenet-klanten nu 91,32 euro betalen, 30 euro meer dan ex-UPC’ers”, klinkt het op de website van de internetklantenvereniging Tik vzw. “De Chello Classic klanten krijgen 30 GB extra volume en 512 kbit/s uploadsnelheid voor 45,86 euro. Een ‘gewone’ Telenet klant betaalt hiervoor 73,51 euro en dat is dan nog zonder de extra uploadsnelheid.”

“Hiermee geeft Telenet aan dat de klanten wel degelijk meer datavolume willen”, argumenteert de vzw. “In het verleden hebben ze dit altijd afgewezen en focusten ze enkel op snelheid. Telenet maakt nu duidelijk dat meer voor minder wel degelijk mogelijk is.” De organisatie wil niet weten van een ‘Telenet met twee snelheden’. “We vragen dan ook dat dit abonnement naar alle Telenet-klanten uitgebreid wordt, zodat ook de ‘oude’ klanten kunnen genieten van dit beter abonnement.”

Brigitte Lagrou, pr-verantwoordelijke van Telenet, sust: “Het netwerk van UPC is van betere kwaliteit dan het Telenet netwerk. Hierdoor is er een grotere capaciteit beschikbaar in het UPC-gebied. Telenet werkt zelf ook aan de verdere uitbreiding van het eigen netwerk en investeert continu in haar producten. Zo werd de downloadsnelheid vorig jaar al verdubbeld en hebben we recent de upload limieten afgeschaft. Bij de overname van UPC heeft Telenet ervoor gekozen om de specificaties van de bestaande UPC klanten zoveel mogelijk te behouden. Wij vinden dit fair ten opzichte van klanten die destijds hun vertrouwen aan Chello gegeven hebben. Nieuwe klanten in UPC-gebied krijgen daarentegen dezelfde specificaties als alle andere Telenet-klanten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content