Telenet test gerichte tv-reclame

Pieterjan Van Leemputten

Midden november gaat telenet bij bepaalde klanten de reclame afstemmen op het kijkprofiel. De test moet tv-reclame zowel voor kijkers als adverteerders weer interessanter maken.

De ambities van Telenet zijn er al even. Maar in De Tijd zegt marketingdirecteur Jeroen Bronselaer dat de markt er nu eindelijk klaar voor is. “Adverteerders zien het stilaan als iets onmisbaars”, klinkt het in de zakenkrant.

Concreet gaat het enkel om reclameblokken op Vier en Vijf, waar Telenet een belang in heeft. De meeste spots zijn dertig seconden lang, wat advertenties vlot inwisselbaar maakt. De personalisatie werkt wel per digicorder, niet per unieke kijker.

Kijk- en surftgedrag

Maar voor die personalisatie gaan gebruikers ook standaard een beetje privacy opgeven ten opzichte van Telenet. Volgens De Tijd komen er vier niveaus: ‘Algemeen’, ‘Gericht’, ‘Persoonlijk’ en ‘Uniek’. Die eerste bevat enkel basisgegevens, zoals je woonplaats. Bij ‘Gericht’ krijg je kijktips. Bij ‘Persoonlijk’, wat het standaardniveau wordt, worden advertenties afgestemd op je kijkgedrag.

‘Uniek’ gaat echter een flinke stap verder. Daar analyseert Telenet ook uw surfgedrag om een klantenprofiel op te stellen. Maar die optie moeten kijkers expliciet kiezen vooraleer dat gebeurt. Wel gaat de operator zelf naar zijn klanten communiceren over de vernieuwing.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content