Telenet verdubbelt snelheid, maar datalimiet blijft

Vanaf vrijdag 14 december drijft Telenet de snelheid van de internetproducten op. De maximale downloadsnelheden van de ‘light’ abonnementen BasicNet en ComfortNet gaan naar respectievelijk 1 Mbps en 4 Mbps. Bij de ExpressNet (10 Mbps download) en TurboNet (20 Mbps download) formules is het dan weer de uploadsnelheid die verdubbelt: die wordt nu respectievelijk 512 Bkps en 1 Mbps.

Vanaf vrijdag 14 december drijft Telenet de snelheid van de internetproducten op. De maximale downloadsnelheden van de ‘light’ abonnementen BasicNet en ComfortNet gaan naar respectievelijk 1 Mbps en 4 Mbps. Bij de ExpressNet (10 Mbps download) en TurboNet (20 Mbps download) formules is het dan weer de uploadsnelheid die verdubbelt: die wordt nu respectievelijk 512 Bkps en 1 Mbps.

Meer snelheid voor hetzelfde geld: dat is de boodschap die Telenet de wereld wil insturen. Het officiële persbericht volgde na een dag van speculaties waarbij verschillende krantenwebsites een artikel plaatsten op basis van een foutief persbericht. Dat stelde dat Telenet de beruchte datalimieten zou afschaffen. Daar blijkt dus helemaal niets van aan te zijn: aan de datalimieten verandert tot nader order niets.

De snelheidsverhoging zal gradueel en per regio doorgevoerd worden. Via de website www.telenetdruktopdeknop.be kunnen klanten zelf nagaan wanneer de snelheid van hun internetproduct zal worden aangepast.

Kort na het bekendmaken van het Telenet-nieuws volgde kritiek van gebruikers en klanten. Het vaakst gehoord was dat met het vergroten van upload- en downloadcapaciteit maar het gelijk houden van de datalimiet, mensen nog sneller door hun capaciteit zouden zitten. “Dergelijk winstbejag is geenszins de bedoeling”, reageert Dann Rogge, Productmarketing Manager Internet bij Telenet. “Dergelijke inkomsten noemen wij ‘bad profits’, winst waarop we op lange termijn niet kunnen bouwen.”

Rogge ziet wel dat de discussie rond de datalimiet leeft in België. “Maar wij hebben echt zicht op wat mensen verbruiken. 94 procent van onze klanten komt probleemloos toe met die limiet. De overige 6 procent zijn ofwel ComfortNet-klanten, die zich een instapproduct hebben aangeschaft, maar al snel zijn doorgegroeid naar een ‘normaal’ verbruik. Ofwel zijn het de Turbonet-klanten, die echt voor hoge volumes gaan en met 35 Gb datalimiet niet toekomen. Wij kunnen hen momenteel niet meer geven, want dat kleine aandeel klanten zal de kwaliteit van het aanbod voor de grootste groep doen verminderen.”

Vaak wordt voor dergelijke klanten gewezen naar internetaanbieders als Dommel. “Zij bieden onbeperkte limieten, maar laten we wel wezen: dat kunnen zij alleen maar omdat hun netwerk praktisch leeg is. Zij hebben veel minder klanten te bedienen.”

Een ‘fair use policy’ zoals onder meer in Nederland in zwang is, vindt Rogge geen optie. “Je doet eigenlijk hetzelfde als wij – je beperkt – maar veel willekeuriger. Je zegt wel: “onbeperkte bandbreedte”, maar de gebruiker mag die eigenlijk niet ten volle benutten. Dan zijn wij veel consequenter ten opzichte van alle klanten.”

Dat wil volgens Rogge niet zeggen dat Telenet de datalimieten niet zal herbekijken. “We beheren ons netwerk als een goede vader. We passen onze limieten aan als het verbruik stijgt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content